תביעות ייצוגיות (Class Actions)

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כאשר אוסף של צרכנים, עובדים או משתמשים הופך לקבוצה של תובעים נוצר איום פוטנציאלי עבור הארגון הנתבע. לפעולה משפטית קולקטיבית נלוות לא אחת גם השלכות עסקיות ותדמיתיות. ארגון או גוף ממשלתי שנתבע יגייס את טובי המוחות המשפטיים והיח"צנים לפסול את התביעה על הסף, להוכיח שהיא אינה עונה על הקריטריונים של תביעה ייצוגית, או להיאבק בה בתקשורת ובבית המשפט. לכן, ייצוג של קבוצת נפגעים חייב להיות ערוך הן לסדרי גודל ולמורכבות של הפעולה המשפטית והן לשיטות הפעולה וכוחותיו הבלתי-יחסיים של הארגון הנתבע.

תביעות ייצוגיות אינן פטורות מתשלום אגרה, והגשתן באופן חובבני כרוך בסיכון כספי של ממש.  מספר התביעות הייצוגיות המוגשות בישראל נמצא בעלייה מתמדת. בניסיון להפחית את מספר התביעות הייצוגיות המוגשות בישראל, החלו בתי המשפט (ב- 2011) לחייב תובעים בתשלום הוצאות המשפט של הנתבעים. מרביתן המוחלטת של התביעות נדחית כבר בשלב הדיון המקדים. לרוב נימוקי בית המשפט הם העדר בסיס עובדתי או משפטי, הכנה רשלנית של התביעה, או העדר מובהקות של האינטרס הצרכני/קבוצתי של התביעה. מקרים כאלו, לצד הצלחות מפתיעות, זוכים לחשיפה תקשורתית ניכרת:

מהי תובענה ייצוגית?

תובענה ייצוגית, המוכרת בציבור כתביעה ייצוגית, כשמה כן היא – תביעה אזרחית של אדם בעל עילה תביעה פרטית, המשותפת הלכה למעשה לעוד קבוצה של בני אדם, כנגד חברה או גוף שגרם לו נזק או הפסד, שאינו מצדיק הליך משפטי ובעצם אותו אדם יחיד תובע את נזקו בשם קבוצה גדולה יותר, ציבור, שנפגע באורח דומה. התובע נקרא "התובע המייצג" ולמעשה ייצוגה של הקבוצה נעשה ללא צורך בקבלת הסמכה או ייפוי כוח מיתר התובעים הפוטנציאליים ("הקבוצה התובעת"). מקור התביעה הייצוגית במשפט האמריקאי ובסיסה מעוגן ברעיונות הגנת הצרכן, משום חוסר האיזון במשאבים בין חברות מסחריות ובין הצרכן היחיד. היא מעניקה כלי הגנתי בטיבו לצרכן היחיד שניזוק נזק קל ממוצר, שירות או החלטה של חברה מסחרית או גוף ציבורי ומתייחסת לפגיעה בזכויותיו כפגיעה בקבוצה שלמה.

הליך התובענה הייצוגית בקצרה.

לא ניתן להגיש תובענה ייצוגית ללא אישור בית המשפט ולכן השלב הראשון הוא הגשת פניה בכתב לאישור התובענה הייצוגית, בצרוף נוסח כתב התביעה לבית המשפט, המוסמך לדון בתביעה אם תאושר. כדי לאשר את התובענה, על בית המשפט לבחון באם מתקיימים התנאים המאפשרים תובענה ייצוגית וכמו כן האם תובענה ייצוגית היא הדרך המתאימה במקרה הזה. ישנן 3 קטגוריות – הקטגוריה הראשונה, בה הנזק הכלכלי לאדם היחיד הוא מזערי, שאין בתביעה הגיון כלכלי, אולם הכפלת הנזק במספר הניזוקים מוכיחה נזק או רווחיות שלא כדין, למשל תוספת אגרה של כמה שקלים בודדים לאזרח. הקטגוריה השניה כוללת נזק ברמת היחיד אולם משום שקבוצה שלמה נפגעה מאותו הנושא יש טעם באיחוד התביעות, מעבר לאפקט החיובי של הקטנת העומס על בתי המשפט, אחידות הדין והיותו בעל אופי הרתעתי. הקטגוריה השלישית, במקרה של טענת אפליה של קבוצה התובעת את זכויות האזרח המגיעות לה, אם כי קטגוריה זאת תידון בבג"צ ולכן אינה ממש רלוונטית. אם החליט בית המשפט לאשר את הגשת התובענה הייצוגית, אז יגדיר בית המשפט את הקבוצה בשמה תנוהל התביעה. ההנחה היא שכל מי שנכלל בקבוצה מסכים לתובענה, אלא אם כן הודיע אחרת לבית המשפט. על החלטת בית המשפט לא לאשר את התביעה כייצוגית ניתן לערער, אולם על אישור הגשת תובענה ייצוגית ניתן לערער רק בכפוף למתן רשות של בית המשפט שנתן את ההחלטה או ערכאת הערעור.

להלן שירותי המשרד בתחום התביעות הייצוגיות:

גביית יתר ע"י רשות, הגבלים עסקיים וניירות ערך, צרכנות – בנקאות וביטוח, רשלנות עוסק או ספק שירות.

מוכנים להשמיע את קולכם בשם קבוצה של נפגעים? אתם לא לבד. אלי שמעוני – משרד עורכי דין, יסייע לכם לבחון האם מתקיימים התנאים המקדימים לתביעה ייצוגית. בהמשך, נעריך עבורכם את סיכויי ההצלחה (והסיכונים) של התביעה. במידה ונחליט ללוות את המקרה נבצע את המחקר המקדים, ננסח ונגיש לבית המשפט את כתב התביעה. על פי רוב, ההצלחה של קבוצת הנפגעים  במשפט, היא העיקרון המנחה אותנו בהחלטה האם להתפשר או לנהל תיק עד הסוף.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין עוסק בתחום האזרחי/מסחרי לרבות בתובענות ייצוגיות ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: