עורך דין זכויות יוצרים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

זכויות יוצרים הן ענף אחד של התחום המשפטי הנקרא קניין רוחני. קניין רוחני, ובכלל זה זכויות יוצרים, הוא רכוש שאינו רכוש פיזי, אלא סימן, מוניטין, יצירה, פטנט וכיוצא בזה. דיני זכויות יוצרים עוסקים ביצירות אומנות מכל סוג – ספרות, צילום, קולנוע, אדריכלות, פיסול, ציור, תאטרון ועוד. כאשר עוסקים בזכויות יוצרים על שלל ההיבטים של התחום, הגנה על זכויות יוצרים, התמודדות עם הפרה של זכויות יוצרים ואף התגוננות מפני טענת הפרה, כדאי לעבוד בליווי צמוד של עורך דין זכויות יוצרים, המתמחה בתחום, אשר יוכל להבטיח שזכויות היוצרים שלכם מוגנות כראוי.

הגנה על זכויות יוצרים.

מבחינה עקרונית זכויות היוצרים בישראל מוגנות באופן אוטומטי מבלי שבעל הזכויות צריך לנקוט כל פעולה. יחד עם זאת ישנם אמצעים, כמו כיתוב על פני היצירה, רישום במרשם זכויות היוצרים האמריקאי ועוד, המאפשרים הגנה טובה יותר על יצירות מקוריות. כאשר אדם יוצר יצירה מקורית ורוצה להיות בטוח שהוא עשה כל שבאפשרותו להגן על עבודתו, מומלץ לו להיוועץ בעורך דין העוסק בזכויות יוצרים, שיוכל לבחון מהן הדרכים האפשריות והכדאיות ביותר להגנה המיטבית על היצירה.

התמודדות עם הפרת זכויות יוצרים.

כבעלים של זכויות יוצרים ביצירה מסוימת גיליתם שבוצעה הפרה של זכויות היוצרים שלכם, בין אם על ידי מכירת עותקים מזויפים או בין אם כאשר נעשה שימוש ביצירה ללא אישורכם, קיימת לכם האפשרות להגשת תביעה בדרישה לפיצויים ולצו שיורה על הפסקת ההפרה. אם נודע לכם כי זכויות היוצרים שלכם הופרו, הצעד הראשון שמומלץ לכם לעשות הוא לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זכויות יוצרים, בכדי לבחון את דרכי הפעולה העומדות בפניכם. האם כדאי להגיש תביעה או שמא מומלץ לנסות לפנות למפר, להתריע על ההפרה, לדרוש את הפסקתה ולנסות להגיע לפשרה מחוץ לבית המשפט. במידה ומתקבלת החלטה להגיש תביעה, יש לבחון כיצד ניתן להוכיח את הבעלות על זכויות היוצרים ביצירה שהופרה. כמו כן יש להחליט מה יהיה גובה הפיצוי הנדרש או האם לדרוש פיצויים ללא הוכחת נזק. על כל השאלות הללו ועוד שאלות רבות אחרות יידע לענות עורך דין העוסק באופן קבוע בדיני קניין רוחני בכלל, וזכויות יוצרים בפרט. על כן, החשיבות של פנייה לעורך דין המתמחה בנושא היא משמעותית להגדלת סיכוייכם להגן על זכויות היוצרים שלכם.

הפרת זכויות יוצרים כעבירה פלילית.

להפרת זכויות יוצרים יש גם היבט פלילי. חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, קובע כי מסחר בעותקים של יצירה המפרים את זכויות היוצרים (כלומר עותקים מזויפים) או הכנתם לצורך מסחר מהווים עבירה שדינה עד מאסר של חמש שנים. במידה והוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה על חוק זכות יוצרים, רצוי להיות מיוצג על ידי עורך דין זכויות יוצרים, הבקיא בנושא, על מנת שיוכל להעניק את ההגנה המשפטית הטובה ביותר.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: