חוזה זכויות יוצרים

חוזה זכויות יוצרים הינו בדרך כלל חוזה המסדיר את העברת הבעלות בזכויות יוצרים ביצירה כלשהי, או חוזה המעניק רשיון ייחודי או בלתי ייחודי להשתמש ביצירה באופן כלשהו (מבלי להעביר את הבעלות בה למקבל הרישיון). כל הוראות הדין אשר חלות על כריתת חוזה מחייב, לרבות ההוראות בדבר ההצעה והקיבול, המסויימות וגמירות הדעת, חלות אף הן, מטבע הדברים, גם על הסכמים בזכויות יוצרים, וזאת בנוסף להוראות הספציפיות החלות על הסכמים כאלה.

חוזה להעברת בעלות בזכויות יוצרים.

סעיף 37 (א) לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 ("החוק"), קובע כי "זכות יוצרים ניתנת להעברה בחוזה או על פי דין …".
כלומר, סעיף זה קובע כי קיימות שתי דרכים חוקיות להעברת הבעלות בזכות יוצרים: האחת – כאשר הדבר נעשה על פי הוראה כלשהי בדין, והשניה – כאשר הדבר נעשה במסגרת הסכם שנערך בין הצדדים, ואשר נובע מרצונם החופשי והמלא.
באופן עקרוני, ולמעט מספר חריגים הקבועים בחוק, הכלל הוא כי היוצר של יצירה כלשהי, הוא הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה (סעיף 33 (1) לחוק).

בניגוד אולי לחשיבה המקובלת, גם זכויות היוצרים ביצירה שהוזמנה על ידי אדם מאדם אחר, שייכות ליוצר ולא למזמין (סעיף 35 לחוק), ואילו כאשר המדובר בתקליט, אזי דווקא המפיק של תקליט הינו הבעלים הראשון של זכות היוצרים בו (סעיף 33 (2) לחוק).
לפיכך, כאשר, לדוגמא, יוצר מוזיקלי מעוניין ליצור תקליט משיריו באמצעות מפיק כלשהו, ועם זאת לשמור בידיו את זכויות היוצרים בתקליט, מחובתו לערוך הסכם בעניין זה עם המפיק, אשר מעביר אליו במפורש את הזכויות בתקליט.
חשוב להדגיש כי חוזה להעברת הבעלות בזכות היוצרים טעון "מסמך בכתב" (סעיף 37 (ג)). כלומר, כאשר המדובר בהסכם להעברת בעלות לא ניתן להסתפק בעריכת חוזה בעל פה, ויש להקפיד לערוך הסכם בכתב בהקשר זה, על מנת שיהיה לו תוקף. ככל שנערך הסכם כזה בעל פה בלבד בין הצדדים, ללא עיגונו בכתב, לא יהיה לו כל תוקף מחייב.

חוזה למתן רישיון.

סעיף 37 (א) לחוק קובע כי בעל זכות יוצרים רשאי לתת לגביה רישיון ייחודי או רישיון שאינו ייחודי.
"רישיון ייחודי" מוגדר כרישיון המעניק לבעליו זכות ייחודית לעשות פעולה ספציפית מהפעולות המפורטות בסעיף 11 לחוק, כגון הזכות להעתיק יצירה כלשהי, הזכות לבצע יצירה בפומבי, הזכות לשדר יצירה, וכיו"ב, ועם זאת מגביל את בעל זכות היוצרים מלעשות ומלהרשות לאחר לעשות פעולה כאמור.
מתן הרישיון יכול להיות לגבי כל זכויות היוצרים, או חלקן בלבד, וניתן להגבילו למקום מסוים, לתקופה מסוימת או לעשיית פעולה מסוימת ביצירה.
גם לגבי חוזה למתן רישיון קיימת דרישת כתב, אך זאת לגבי מתן רישיון ייחודי בלבד (סעיף 37 (ג) לחוק). כלומר, רק כאשר המדובר בהסכם למתן רישיון ייחודי בלבד,  לא ניתן להסתפק בעריכת חוזה בעל פה, ויש להקפיד לערוך הסכם בכתב בהקשר זה, על מנת שיהיה לו תוקף. לעומת זאת אין כל מניעה לתת רישיון שאינו ייחודי במסגרת הסכם בעל פה.

ניתן להבין, איפוא, כי עריכת הסכם זכויות יוצרים הינו נושא מורכב ועתיר סיכונים, ועל כן חשוב ומומלץ ביותר להיעזר לשם כך בעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום.