איך מגישים תביעה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הגשת תביעה היא פרוצדורה משפטית שבכדי לבצעה כראוי יש צורך בהכרות עם החוק, התקנות והפסיקה בהם קבועים הכללים לגבי איך מגישים תביעה. כאשר אתם מעוניינים להגיש תביעה נגד אדם או חברה או אפילו המדינה, מומלץ קודם לכן להיוועץ עם עורך דין. עורך הדין יוכל לבחון את עובדות המקרה בגינו אתם מעוניינים לתבוע ולהעריך האם קיימת עילת תביעה. חשוב לציין שיש הליכים שניתן ואף מומלץ לנקוט בטרם הגשת תביעה, דוגמת שליחת מכתב התראה לקראת הגשת תביעה. על כן, בטרם הגשת התביעה יש לוודא כי מוצו כל דרכי הפעולה האחרות. במידה והחלטתם על הגשת תביעה, יש לנסח כתב תביעה ולהגישו לבית המשפט בעל הסמכות לדון בתביעה.

פרטי בית המשפט והצדדים.

כתב התביעה צריך לציין לאיזה בית משפט מוגשת התביעה ולפרט מהן העובדות בגינן בית המשפט מוסמך לדון בתביעה, הן מבחינת הסעדים והן מבחינת הסמכות המקומית. כתב התביעה צריך לכלול בנוסף גם את פרטי הצדדים (התובע והנתבעים) – שם, תעודת זהות וכתובת. כמו כן במידה ומי מהצדדים הוא תאגיד או פסול דין יש לציין זאת.

עובדות ועילות התביעה.

החלק המהותי בכתב התביעה הוא פירוט העובדות העיקריות המהוות את עילת התביעה. יש להתמקד בעובדות המהותיות עליהן מסתמכת התביעה ואין צורך להתייחס למסקנות משפטיות העולות מתוך העובדות או להפנות לחקיקה ופסיקה רלבנטיים. אין גם צורך לצרף לכתב התביעה ראיות, למעט מסמכים מסוימים. יש לציין בתביעה את כל עילות התביעה הקיימות. עילת תביעה שלא צוינה בכתב התביעה לא ניתן יהיה להתייחס אליה במהלך הדיון המשפטי.

איך מגישים תביעה – סעדים.

בכתב התביעה חייבים לציין את הסעדים שמבקשים, צווים ופיצויים. כשמבקשים פיצויים לא מספיק (למרות שחובה) לציין את הסכום הכללי שדורשים, חשוב לפרט את כל הנזקים שנגרמו ומהו הסכום של כל נזק. כאשר מדובר בבקשה לפיצוי על נזקים כלליים כמו עוגמת נפש לא חייבים לפרט את הנזק. חשוב לפרט את כל הסעדים שדורשים, מאחר שבית המשפט לא יפסוק סעד שהתובע לא ביקש בכתב התביעה. חשוב גם לדעת שבית המשפט לא יפסוק פיצויים מעבר לסכום שנדרש בכתב התביעה. אין צורך לציין בכתב התביעה דרישה לסעדים כלליים כמו פסיקת הוצאות, מאחר שאלו סעדים שנתונים לשיקול דעתו של השופט.

איך מגישים תביעה בפועל.

את כתב התביעה יש להגיש למזכירות בית המשפט אליו מוגשת התביעה במספר עותקים כמספר הנתבעים ועוד שניים – עבור בית המשפט ואחד שנשאר אצל התובע עם חותמת בית המשפט. עם הגשת התביעה יש לשלם אגרת בית משפט שלרוב עומדת על 2.5% מהסכום הנתבע. במידה ומדובר בתביעה על נזקי גוף, יש סכום קבוע של אגרה שאינו נגזר מסכום התביעה והיא משולמת בתום המשפט.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: