ביטול צוואה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

צוואה היא מסמך משפטי מחייב הקובע כיצד יחולק עזבונו של אדם לאחר מותו. יחד עם זאת, ישנם מספר מקרים ומצבים בהם ניתן לבטל צוואה קיימת. ביטול צוואה יכול להיעשות על ידי המצווה (המוריש, בעל הצוואה) או לאחר מותו של המוריש על ידי יורשיו או בעלי עניין אחרים. בכל מקרה בו מעוניינים לבטל צוואה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני ירושה לקבלת ייעוץ משפטי הן לגבי עילת הביטול והן לגבי אופן הביטול בפועל.

ביטול על ידי כתיבת צוואה חדשה.

כאשר קיימות שתי צוואות סותרות הכלל הוא שהצוואה המאוחרת יותר היא הצוואה התקפה והצוואה המוקדמת בטלה. נהוג גם, בעת עריכת צוואה חדשה, לציין כי הצוואה מבטלת כל צוואה קודמת לה. יחד עם זאת יש לשים לב שצוואה חדשה מבטלת רק הוראות סותרות בצוואה הישנה, כך שאם קיימות הוראות בצוואה המוקדמת שאינן סותרות את הוראות הצוואה החדשה, הן יהיו תקפות.

ביטול בדרך של עריכה מחדש.

ישנן מספר דרכים לערוך צוואה: צוואה בכתב יד; צוואה בעדים; צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה. בכל אחת מהדרכים בהן ניתן לערוך צוואה ניתן גם לבטל צוואה קיימת. כך יכול המוריש במסמך חתום ומתוארך בכתב ידו להודיע על ביטול צוואה קודמת. בנוסף ביכולתו לחתום על מסמך מודפס בנוכחות שני עדים אשר מבטל את צוואתו. כמו כן הוא יכול להצהיר בפני רשות מוסמכת (בית דין רבני לדוגמא) על ביטול הצוואה. אפשרות נוספת היא לבטל את הצוואה בהוראה בעל פה בנוכחות שני עדים הרושמים זיכרון דברים. אפשרות זו היא אפשרות חריגה ומותנית לרוב בכך שהמוריש נמצא על סף מוות.

ביטול צוואה על ידי השמדה.

אדם שערך צוואה יכול לבטלה בדרך הפשוטה של השמדת הצוואה. קריעתה, שריפתה וכן הלאה. הדעת נותנת שאדם שמשמיד את מסמך הצוואה מבקש שהיא לא תיושם ותבוטל. מומלץ תמיד, גם כאשר מבטלים צוואה באופן אחר, להשמיד במקביל גם את עותקי הצוואה המבוטלת. כך לדוגמא בחודש יולי 2014 פסק בית המשפט המחוזי בחיפה כי למרות שהמנוחה הורתה על ביטול צוואתה בעל פה בפני שני עדים, העובדה שלא השמידה את עותקי הצוואה המבוטלת מעידה על כך שלא גמרה בדעתה לבטל את הצוואה ולכן הצוואה תקפה ולא מבוטלת. (עמ"ש 24171-06-13 מ' ד' נ' עזבון המנוחה ר' ד' ז"ל ואח').

ביטול לא תקף.

בכדי שביטול צוואה יהיה בעל תוקף משפטי מחייב עליו להיעשות בדעה צלולה ומתוך רצון חופשי. כך שביטול צוואה שנעשה מתוך עושק או כפייה אינו תקף והצוואה בעצם לא תתבטל.

ביטול צוואה לאחר מותו של המוריש.

במידה ולאחד מיורשיו של אדם, או לבעל עניין אחר, יש יסוד סביר להאמין שהצוואה ניתנה שלא בדעה צלולה, מתוך עושק, כפייה, השפעה בלתי הוגנת או בכל דרך אחרת הפוגמת בתוקפה, הוא יכול לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל את הצוואה. כך למשל, בחודש אוגוסט 2015 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב, לבקשת מנהל העיזבון הזמני, כי צוואה שהותיר אחריו המנוח בטלה מאחר שנחתמה תחת השפעה בלתי הוגנת של הנהנה מהצוואה. בית המשפט קבע כי מאחר והמנוח היה מכור לסמים ואלכוהול, במצב נפשי ובריאותי קשים מאוד, חי בבדידות והיה תלוי לחלוטין בנהנה שעשה בו כרצונו, לא ניתן לקבוע כי הצוואה נחתמה מתוך רצונו החופשי והכנה של המנוח ועל כן היא מבוטלת (עמ"ש 59955-09-14 י.ש נ' יורשי עיזבון ר.ס).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, צוואות וירושות וייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: