הסכם שיתוף פעולה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הסכמי שיתוף פעולה נחתמים מסיבות שונות ובין גורמים שונים. הסכמי שיתוף יכולים להסדיר עבודה משותפת של עסקים לצורך העלאת הרווחיות או צמצום הוצאות. אותם גורמים יכולים גם להסדיר שיתוף מחקרי בין גופים שונים, שיתופי פעולה בין מדינות בכדי להשיג מטרות משותפות וכיוצא בזה. כלומר, בכל פעם שמספר אנשים, עסקים או גופים מחליטים לעבוד יחד בכדי להגשים תכלית משותפת, יש ביניהם הסכם שיתוף פעולה, בין אם ההסכם הועלה על הכתב ובין אם לא. יחד עם זאת, מומלץ לנסח ההסכם בכתב ואף לעשות זאת עם סיוע וייעוץ של עורך דין, זאת על מנת שפרטי ההסכם יהיו ברורים ונהירים לצדדים המשתפים פעולה.

מטרת שיתוף הפעולה.

כאשר מנסחים הסכם לשיתוף פעולה יש תחילה להגדיר במדויק ככל הניתן מהי מטרת השיתוף.  האם מדובר בהקמת מיזם משותף, האם מדובר בשימוש משותף במשאבים מסוימים ובכלל זה שיתוף במידע, האם מדובר בשיתוף פעולה לצורך מחקר ופיתוח וכיוצא בזה. הגדרת המטרות במדויק תאפשר לקבוע את תנאי הסכם שיתוף הפעולה בדרך שתבטיח, ככל הניתן, את הגשמת המטרה.

ניהול השת"פ.

לאחר שהוגדרה מטרת שיתוף הפעולה, יש לקבוע בהסכם את הכללים והתנאים לפיהם יפעלו הצדדים בעת שיתוף הפעולה. בשלב הראשון רצוי לקבוע ולתחום את תקופת שיתוף הפעולה, בין אם התיחום יהיה בזמן או בין אם שיתוף הפעולה יסתיים לאחר השגת יעד או מטרה מסוימים שנקבעו מראש. לב ליבו של ההסכם הוא קביעה מראש של הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים לשיתוף. במילים אחרות, הסכם שיתוף הפעולה אמור להגדיר את מערכת היחסים בין הצדדים ולהסכים על כל היבטיה: מה יהיה היקף ההשקעה כספית והקצאת המשאבים (ובכלל זה קניין רוחני, שעות עבודה, תשתיות ועוד) של כל צד; האם חלה חובת סודיות על הצדדים ומה היקפה. כאשר מדובר בשיתוף פעולה למטרות רווח, יש לקבוע גם כיצד תבוצע חלוקת הרווחים. נושא נוסף שמומלץ להתייחס אליו בחוזה לשיתוף פעולה הוא דרכי קבלת החלטות במהלך שיתוף הפעולה ומנגנון לפתירת סכסוכים וחוסר הסכמה במהלך תקופת שיתוף הפעולה.

סיום הפעילות בין הצדדים.

על הסכם לשיתוף פעולה לעסוק גם במערכת היחסים בין הצדדים לאחר תום התקופה. במידה ושיתוף הפעולה הוביל לפיתוח של מוצר מסוים או של ידע מקצועי יש לקבוע מה יהיו הזכויות של כל אחד מהצדדים בנוגע לתוצרי שיתוף הפעולה. על ההסכם גם להסדיר את נושא התחרות העתידית בין הצדדים להסכם ומה ההתניות על כך. כדאי גם להתייחס בהסכם לדרכים ולתנאים בהם ניתן לסיים את השיתוף ומה יהיו הסעדים כאשר מתבצעת הפרה של הסכם שיתוף הפעולה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: