רישום זכויות יוצרים (גם באינטרנט), הגנה ותמלוגים.

מאת: עו"ד אלי שמעוני

זכות היוצרים הינה זכות קניינית המקנה לבעליה להעתיק, לפרסם, לבצע בפומבי ולהשכיר (ועוד כמה פעולות) לתקופה של עד 70 שנה ממות היוצר. הזכות הינה נכס כלכלי שהבעלות עליו מאפשרת סחר כמו כל זכות קניינית אחרת (כמו דירה או מכונית). ניתן להעביר את הזכות בחלקה או במלואה, ניתן להשכיר אותה לשימוש מוגבל בזמן או בתוכן ועוד… הכל בהתאם לרישיון שבעל הזכות נותן. האם ניתן לבצע רישום לזכויות יוצרים?
בנוסף לכך, לזכות היוצרים מחוברת גם זכות אישית שלא ניתנת להעברה, היא הזכות המוסרית – אשר רק היוצר עצמו זכאי לה. זכות זו מקנה ליוצר הגנה כי לא תסולף יצירתו ולא תוצג יצירתו לשם פגיעה בשמו הטוב של היוצר.

מה נכנס למעטפת ההגנה של זכויות יוצרים?

יצירה ספרותית – ספר, מצגת, הרצאה, נאום, מאמר, טבלה, תוכנה, שירים.
יצירה אומנותית – פיסול, ציור, ליטוגרפיה, תרשים, שרטוט, צילום, תמונה ועוד…
יצירה דרמטית – מחזה, סרט קולנוע, מחול וכרואוגרפיה.
יצירה מוזיקלית – לחן.

מה התנאים לקבלת הגנה משפטית ליצירה?

יש לוודא כי היצירה מקורית, על היצירה להתפרסם לראשונה בישראל (למעט פרסום במדינות אמנה), ליוצר קיימת זיקה לישראל, והוכחה (קיבוע) בתיעוד היצירה. תחומים שאינם ברי הגנה בזכויות יוצרים: רעיון, תהליך ושיטת ביצוע, מושג מתמטי, עובדה או נתון, חדשות יומיות. חשוב להדגיש, כי בישראל לא קיימת דרישת רישום זכות יוצרים במרשם כלשהו (בניגוד לארצות הברית ומדינות אחרות, שם יש חובה שכזו). על אף זאת, מומלץ לבצע רישום שכזה, על מנת להקל בהוכחת קיבוע הזכות.

זכויות יוצרים באינטרנט (וגם ביו-טיוב):

צאו מתוך הנחה שעל כל התכנים באינטרנט קיימת הגנה של זכות יוצרים. זה כולל טוקבקים, תמונות, סרטוני וידאו (אפילו אם הם מופצים חינם באתר יו-טיוב), מיילים, סמלילים, פונטים, תוכן בפורומים ועוד… מי שמפר זכויות אלו, במסגרת רשת האינטרנט, חשוף לתביעה של בעל הזכויות ובית המשפט יכול לפסוק לטובת התובע על כל הפרה פיצויים של עד 100,000 ש"ח  ללא הוכחת כל נזק.
לכן, כל העתקת תוכן של תמונות מגוגל או העתקת חלקים של מאמר או העתקת תוכן מתוך אתר או הורדת סרטון וידאו מיוטיוב ועריכתו מחדש הינם בגדר הפרת זכויות יוצרים. רבים נתבעים על פעולות "פשוטות" אלו ונדרשים לשלם פיצויים כבדים לבעלי היצירה.

מתי מותר להשתמש ביצירה ללא רשות בעל הזכויות ועדיין לקבל הגנה (שימוש הוגן)?

שימוש הוגן יחשב כשהשימוש הינו לצורך לימוד עצמי, מחקר, סאטירה או ביקורת, שימוש או ביצוע על ידי מוסד חינוך.

במידה והוכח כי בוצעה הפרה, מה הפיצוי המגיע לבעל זכויות היוצרים?

ניתן לקבל פיצוי בגין נזקים שנגרמו ליוצר (טעון הוכחה), לפי גובה הנזק או פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 100,000 ש"ח לכל הפרה.
בישראל, הפרה של זכויות יוצרים לצורך מסחר או הפקת רווח כספי היא עבירה פלילית שדינה מאסר עד 5 שנים. לכן, מעבר להליך האזרחי ניתן במקביל להגיש כתב אישום בהליך פלילי במקרים מסויימים.

הסכם שימוש לבעלי זכות יוצרים.

הסכם שימוש ביצירה צריך להיות מותאם וברור לצדדים לגבי מגבלות השימוש בכל אספקט אפשרי (מתי, היכן, באיזו תדירות היקף ועוד…). לכן קיימת חשיבות רבה ליצירת הסכם שימוש ותמלוגים נכון למקסם את התפוקה מהיצירה ולמנוע סכסוכים שונים בעקבות שימוש אסור או במחלוקת.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: