עורך דין שוק ההון

מאת: עו"ד אלי שמעוני

שוק ההון הינו מונח כולל למערכת של רכישה ומכירה המכילה בתוכה: חברות, תאגידים, בנקים, קרנות פנסיה, חברות ביטוח וקרנות נאמנות. שוק ההון, כשמו כן הוא, שוק אשר המוצר הנסחר בו הוא הון. המטרה העיקרית להקמתו של שוק ההון הינה להפגיש בין חברות הזקוקות למימון לבין חברות אשר יכולות לתת מימון. מעבר לכך, שוק ההון מאפשר גם לציבור הרחב ליהנות מההצלחה או לשאת בחלק מההפסדים של החברה. המוצרים הנסחרים בשוק ההון מגיעים בשלל צורות וגוונים: אופציות, מניות, אגרות חוב והסכמי הלוואות. בבסיסו שוק ההון הינו המצאה נפלאה, אשר יכולה להרים חברות ותאגידים גבוה. מצד שני, בהיעדר הכוונה מקצועית של עורך דין המומחה בשוק ההון, ניתן להפסיד כספים רבים ובמקרים קשים יותר אף את החברה. שוק ההון פועל מתוקף החוק ולכן דווקא ייעוץ משפטי טוב, הוא אחד הנדבכים החשובים לפעילות בשוק ההון.

כאשר נכנסים להרפתקה המופלאה שנקראת שוק ההון, גם כחברה ו/או גם כאדם פרטי, כדאי מאוד לדעת לשים לב לנושאים הבאים, אם כי אין בכך תחליף לייעוץ וליווי משפטי של עורק דין שוק ההון מנוסה ומקצועי.

משקיעים בשוק ההון.

משקיעים הם האנשים המזרימים למעשה את ההון לשוק ההון, והם מרכזיים בשוק הראשוני, המסחר הראשוני שנעשה בניירות הערך. תאגידים, בעיקר בשלב ההתחלתי, זקוקים למימון רב. האפשרויות העומדות בפני חברה מתחילה להשגת מימון הן בעיקר הלוואת בעלים (במקרה שיש לבעלים כסף אישי שהם יכולים להלוואות לחברה), מכירה של מניות, כלומר אחוזים מהחברה או הלוואה בנקאית שהרבה פעמים הבנקים דורשים ערבות אישית, הון עצמי וביטחונות, שלא תמיד נמצאים בידי הבעלים, מה גם שברוב המקרים הבנקים מעניקים אשראי בריבית גבוהה מאוד. לכן, בעלי עסקים רבים מתפתים לפתרון של משקיעים אשר מוכנים לקנות חלק בחברה. כדאי לזכור, שככל שהחברה נמצאת בשלביה הראשונים, כך המשקיע ידרוש יותר אחוזים בשביל סכומים נמוכים. המשקיע מגיע כבר עם עורך דין "מהבית", ובדרך כלל המשקיע כבר ביצע רכישה כזו או אחרת של חברות. לכן, כאשר מחפשים משקיע חובה לעשות את התהליך משלב החיפוש ועד שלב המכירה הסופי בליווי של עורך דין שוק הון צמוד. עורך דין מנוסה, יכול למנוע מצבים שבעלי החברה מוצאים את עצמם עובדים בשביל המשקיע. כדאי לזכור, שעורך דין המתמחה בשוק ההון יכול להבהיר לבעלי החברה את ההשלכות של כל מכירה או עסקה.

רכישת מניות.

תופעה נפוצה בשוק ההון היא שאדם אשר מקבל מענק כספי חד פעמי, בוחר להשקיע את הכסף בשוק ההון, במחשבה שיגדיל את רווחיו בעתיד. שוק ההון, מביא את האפשרות ליהנות מרווח כלכלי גם לציבור הרחב וגם לאנשים שלא מתמצאים ברזיו. הבעיה היא שכאשר אדם רוכש מניות בחברה, והוא לא בקי בסכנות שברכישת חלק מחברה. דוגמה מעולה לסכנות שברכישת חברה (או מניות בחברה) מופיעה בפס"ד בכר נגד תמ"ם – בפסה"ד עסק בחברה שהייתה חתומה על הסכם ניהול עם בעלת השליטה בחברה, בפועל ההסכם שימש אך ורק כצינור להעברת כספים מהחברה לבעלת השליטה. כאשר נקנו המניות על ידי רוכש חיצוני, הוא גילה שבעלת השליטה לא עושה כלום חוץ מלהשתמש בכספי החברה. דוגמא זו מראה חלק חשוב בתפקיד עורך הדין בשוק ההון  – המעבר על כל חוזי החברה טרם הרכישה, הבחינה הכלכלית למשל לוודא שרוכש המניות לא הולך לפשוט את הרגל – פרט שולי, וכמובן בחינת החוק והאפשריות העומדות בפני הלקוח.
שוק ההון מהווה דרך מעולה ויעילה להתפתח כלכלית בין אם מדובר בחברה בתחילת דרכה או במשקיע המעוניין להשתלט על נכסים נוספים. אולם, שוק הון זהו תחום מורכב מאוד וצריך ניסיון רב מאוד כדי להרוויח ממנו. העסקת עורך-דין מקצועי בתחום יכולה למנוע בעיות רבות בעתיד ולמקסם את הרווחים שניתן להפיק מהכלי הזה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי וייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: