הסכם מכירת מניות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הסכם מכירת מניות הוא חלק חשוב ונקודת מפנה קריטית בחיי החברה. ההשלכות של הסכם מסוג זה על חברה יכולות להיות מצד אחד מועילות וזוהי בהחלט כוונתן, אך כדי שלא יהיה מצד שני, ראוי רצוי לעשותו בליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום. כמו בעסקת טבע לרכישת החטיבה הגנרית של אלגן האירית שנעשתה ממש לאחרונה, ניתן לראות כי העברת מניות מאדם אחד לאדם אחר או תאגידים וחברות, גורר, מעבר לשינויים הכלכליים הפרטיים של החברה/התאגיד/המשקיע הפרטי, גם שינויים במאזן הכוחות בחברה, מאחר וכאשר כמות מסוימת של מניות עוברות ידיים, אז גם השליטה בחברה עוברת לידיים החדשות ומאזן השליטה משתנה.

מהי מניה?

סעיף 1 לחוק החברות מגדיר מניה כ"אגד של זכויות בחברה הנקבעות בדין ובתקנון". כלומר, ישנם סוגים שונים של מניות שונות הנקבעות בתקנון החברה. תקנון החברה הינו מסמך גלוי, אולם לא תמיד רוכש המניות יכול להבין את הזכויות שמקנות לו המניות שרכש או איזה סוג מניות בכלל רלוונטי בעבורו. לכן, כאשר מנוסח הסכם רכישת מניות חשוב מאוד להתייחס לסוג המניות הנרכש ושהרוכש יידע מה כלול בעסקת המניות שרכש. עורך דין מומחה לניירות ערך מכיר את כל אותם "טריקים" קטנים שחברות אשר מציעות למכירה את המניות שלהן מבצעות ולהזהיר את הלקוח בהתאם.

מה אומר החוק?

בדרך כלל, בייחוד כאשר מדובר בחברות ציבוריות כוחם של בעלי השליטה מוגבל. החוק מתייחס לבעלי השליטה כבעלי קניין לכל דבר, אולם החוק גם לא רואה בהם גורם מקצועי אשר יכול להחליט החלטות על ניהול החברה מבחינה שוטפת או מבחינה כלכלית. כך למשל, הדירקטוריון הוא זה שאמון על התווית המדיניות הכלכלית של החברה, והמנכ"ל הוא זה שאחראי על הניהול השוטף והיומיומי שלה. למרות זאת, עקב הזכויות הקנייניות של בעלי השליטה, פעמים רבות, בייחוד בחברות פרטיות בעלי השליטה משמשים גם בתפקידים נוספים המקנים להם השפעה רבה על החברה. לכן, הסכם מכירת מניות חייב להיעשות בלווי צמוד של עורך דין מקצועי ובעל ניסיון אשר ניסח בעבר מספר הסכמי מכירת מניות.

מיסוי במסגרת הסכם מכירת מניות.

מכירת מניות מהווה הכנסה לכל דבר ועניין, ולכן גם כפופה למיסוי. נכון להיום, המס על רווחי מכירת מניות מתחלק לשניים: האחד, רווח ממכירת מניות פרטיות. כלומר, רווח מההכנסה של מכירת המניות, רווח עסקי. השני – רווח הוני, ההון שנכנס לחברה ממכירת המניות. ההבדלים בין שני סוגי המכירה משמעותיים מאוד ויכולים להשפיע בצורה ניכרת על שיעורי המס. על ידי היוועצות בעורך דין ניתן לתמרן בין המכירות השונות ולקדם את סוג המכירה הנכונה ביותר לעסק. בנוסף, צריך לזכור שמכירת המניות כרוכה בתשלומים ורישומים שונים שעורך דין יכול לבצע בקלות וביעילות.

אישור המכירה.

ככלל העברת מניות מאחזקה של אדם אחד לאחר, בכל מקרה שהוא, דורשת אישור דירקטוריון. הסכם מכירת המניות צריך לשקף בצורה הטובה והברורה ביותר את כוונת הצדדים להעביר או לרכוש את המניות. שלב ניסוח החוזה חשוב מאוד, מאחר ואם עורך הדין עשה עבודה רשלנית בניסוחו, ייתכן וההסכם לא ייאכף על ידי בית המשפט או שהחברה תאלץ לשאת בסנקציות כלכליות קשות. מעבר לכך, גם להשיג אישור של הדירקטוריון לא תמיד מהווה מהלך פשוט. צריך לזכור שהרבה פעמים ישנו ניגוד עניינים מובנה בין בעלי השליטה לבין הדירקטוריון. במקרה כזה, עורך דין יכול לעשות מיפוי פשוט של בעלי התפקידים והאינטרסים השונים, ולהמליץ על הדרך הנכונה ביותר לפעול. גם אנשי עסקי מנוסים יכולים למצוא את עצמם מתקשים בהבנת המבנה התאגידי ומה מניע כל אחד מבעלי התפקידים.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, עוסק בדיני חברות ותאגידים ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: