עו"ד חברות סטארט אפ

מאת: עו"ד אלי שמעוני

מדינת ישראל היא ללא ספק יצרנית חברת הסטארט-אפ המצטיינת בעולם ולא בכדי היא נקראת בפי רבים אומת הסטארט אפ. נכון להיום ישנן בישראל יותר מ- 5000 חברות סטארט אפ פועלות ומספרן עולה מדי יום. אבל לא די רק ברעיון טוב, ביוזמה ובעבודה קשה. חברות רבות וחברות סטארט אפ בפרט זקוקות לליווי משפטי מקצועי על מנת לעגן בחוק את זכויותיהן וחובותיהן, את אלו מספק עו"ד חברות סטארט אפ. בשוק תחרותי ודינאמי זה, יש צורך אמיתי לשמור ולהגן על האינטרסים של חברות הסטארט אפ ועל הרעיונות שלהן.

מהו עו"ד חברות סטארט אפ?

עו"ד חברות סטארט אפ הוא עורך דין אשר מספק ליווי וייעוץ משפטי לחברות הייטק בכלל וחברות סטארט אפ בפרט, משלב ההתאגדות, דרך שלבי הגיוס (Seed), שיווק המוצר, מכירתו ועד לשלב האקזיט. למעשה, הוא מספק שירותים משפטיים באופן שוטף לאורך כל מחזור החיים של הסטארט אפ (חברת הזנק).
בשוק הדינאמי הזה, התמחות בתחום המשפט האזרחי-מסחרי היא חיונית לשם הגנה מפני המתחרים ולעיגון קניין רוחני חופשי מזכויות של צדדים שלישיים. עורך דין המתמחה בחברות מסוג זה חייב להיות רב תחומי ולהתמקצע בנושאים רבים, כגון דיני חברות, שוק ההון, וכמובן חוזים.

הסכמים מקדמיים.

הסכמים מקדמיים הם הכרח ראשוני של חברה בתחילת דרכה, כמעט כמו הרעיון הטכנולגי. הסכמים אלה נועדו לעגן בחוק את זכויות והן את חובות השותפים של החברה.
לרוב ייחתמו ההסכמים הבאים, בהתאם לסוג השותפות:

הסכם מייסדים הינו חוזה בין מספר שותפים המעוניינים לנהל את עסקם במסגרת חברה וברוב המקרים הוא נכרת בין השותפים עוד בטרם הקמת החברה. הסכם מייסדים נועד להסדיר את מערכת היחסים בין השותפים בחברה מבחינה עסקית ומבחינה משפטית. הגדרות תפקיד, נהלים במקרה של עזיבת אחד המייסדים לחברה אחרת, וחלוקת אחוזים הן נקודות עיקריות ומשמעותיות כשבאים לחתום על הסכם מייסדים.
הסכם שותפות הינו הסכם שנועד גם הוא לחלק את הזכויות והחובות בין השותפים, אך הוא מתייחס לצורת התאגדות שונה לחלוטין שאינה במסגרת חברה, אלא התאגדות במסגרת של שותפות.
הסכם סודיות הינו חוזה הבא למנוע חשיפת מידע המועבר בין שני צדדים במסדרת התקשרותם. הוא בא להגן על רעינות עסקיים והמצאות טכנולוגיות, סודות מסחריים ושיטות עבודה. ישנם הסכמי סודיות חד צדדיים כמו גם הסכמים הכוללים את כל המתקשרים.

ייעוץ משפטי שוטף.

עורך דין חברות סטארט אפ מספק ייעוץ משפטי שוטף לניהול הפעילות העסקית. החל מסיוע בגיוס משקיעים, ייעוץ בשיתופי פעולה וחתימת הסכמים לשיתוף פעולה, ניסוח חוזים, חלוקת מניות, העסקת עובדים, הסכמים מול ספקים, מיזוגים ורכישות, וכמובן ליווי משפטי מול חברות הון סיכון. במקרה של קרנות הון סיכון הדבר עשוי להיות מסובך עוד יותר, מאחר ומנהלי חברות הון סיכון הם בעלי ניסיון טכנולוגי ועסקי נרחב ונוטים להתערב בחברה בה הם תומכים מבחינה אסטרטגית, שיווקית ואף ניהולית. מעורך דין המתמחה בסטארט אפ נדרשת הבנה עמוקה בעולם העסקים והמשפט הבינלאומי, אבטחת מידע, מסחר אלקטרוני וקניין רוחני.

לא תמיד זה מצליח.

בזמן שאנחנו שומעים על עוד סטארט אפ שעשה אקזיט וחוגגים את הצלחתנו כאומת הסטארט אפ, המציאות מציגה תמונה עגומה יותר. כמעט על כל חברת הזנק שקמה, חברה אחרת נסגרת.
הסיבות לכישלון מגוונות – מוצר שלא תואם את הרעיון, חוסר היכולת לגייס הון נוסף, שיווק לא נכון של המוצר או החברה, ועד לבחירת שותפים אסטרטגיים שגויה.
התרחיש האופטימי יותר מדבר על כניסה לתהליך פירוק על מנת לאתר רוכש חדש, כפי שעשתה חברת Vidmind הישראלית בינואר 2016.  בכל מקרה נדרש עורך דין סטארפ אפ לליווי משפטי צמוד גם במקרים של הסדרת סגירת החברה ופיקוח על תהליך של פירוק החברה. במקרים בהם לחברה ישנם נושים או חובות, נדרשת התערבותו של בית המשפט.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: