פירוק חברה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

המשמעות של פירוק חברה זה לסיים את פעילותה של החברה ואת היותה של החברה אישיות משפטית על ידי חלוקת נכסיה למי שזכאי להם. ישנן מספר נסיבות בהן תפורק חברה, כאשר לרוב זה יקרה במידה והחברה מגיעה למצב של חדלות פרעון (פשיטת רגל). ישנן שתי דרכים מרכזיות לפרק חברה – פירוק מרצון ופירוק על ידי צו של בית משפט. נושא פירוק החברות מוסדר בפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 ובתקנות החברות (פירוק), התשמ"ז-1987. פירוק של תאגיד זו פעולה משפטית מורכבת ומומלץ לבצע אותה בליווי של עורך דין המתמחה בדיני חברות, המכיר לעומק ובקיא בדיני פירוק חברות, זאת על מנת לוודא כי הפירוק נעשה על פי הוראות החוק.

פירוק חברה על ידי בית המשפט.

פירוק חברה באמצעות צו של בית משפט ובפיקוחו של בית המשפט, יתבצע כאשר מוגשת לבית המשפט בקשה לפירוק ולפי שיקול דעתו פירוק החברה ישרת את האינטרסים של כל הנוגעים בדבר בצורה הטובה ביותר, ובוודאי בצורה טובה יותר מהמשך פעילותה של החברה. לבית המשפט רשאים לפנות בבקשה לקבלת צו פירוק מספר גורמים: החברה עצמה (לאחר שהתקבלה החלטה לפנות לבית המשפט); כל חבר בחברה (מכונה משתתף) וכל אחד מנושי החברה. בקשה לצו פירוק על ידי בית המשפט יכולה להיות מוגשת באחת מארבע עילות:

• החלטה מיוחדת של החברה;
• החברה לא התחילה בעסקיה תוך שנה מיום ההתאגדות או שהפסיקה את עסקיה למשך שנה;
• החברה היתה לחדלת פרעון;
• פירוק מטעמי צדק ויושר.

שתי העילות האחרונות הן העילות המרכזיות במסגרת בקשות הפירוק.

פירוק על ידי בית המשפט בעקבות חדלות פרעון.

במקרים רבים כאשר חברה מגיעה למצב של חדלות פרעון (פשיטת רגל) ואין לה יכולת לעמוד בהתחייבות הכספיות שהיא לקחה על עצמה והיא אינה משלמת את חובותיה, פירוק החברה יכול להוות פתרון למצב. פירוק החברה והעברת נכסיה השונים לגורמים להם היא חייבת כסף, יבטיח כי נושי החברה יקבלו את חלקם בנכסי החברה בצורה ההוגנת והשוויונית ביותר שאת, מאחר שאופן חלוקת הנכסים בין הנושים השונים קבוע בחוק. הליך פירוק במצב של חדלות פרעון גם מונע שימוש בנכסי החברה שלא לצורך תשלום חובות.

פירוק על ידי בית המשפט מטעמי צדק ויושר.

עילת פירוק זו הינה עילת "סל" היכולה להתאים למגוון מצבים בהם סבור בית המשפט כי מן הראוי לפרק את החברה. כך לדוגמא אם החברה הוקמה לצורך ביצוע של מטרה לא חוקית או בכדי לרמות את המשקיעים בה ניתן יהיה לבקש לפרק אותה מטעמי צדק ויושר. גם כאשר מדובר בחברה לגיטימית לחלוטין אך השותפים בה הסתכסכו בצורה שאינה מאפשרת עוד את תפקוד החברה ניתן יהיה לפרקה מטעמי צדק ויושר. בחודש נובמבר 2014 דן בית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לפירוק חברה מטעמי הצדק והיושר עקב סכסוך בין בעלי המניות. בית המשפט קבע כי השימוש בעילת "הצדק והיושר" לפירוק התאגיד צריך להישמר למקרים חריגים ואין להשתמש בו כדי לפרק חברה בעלת פעילות עסקית ענפה ואשר מסוגלת לפרוע את חובותיה, רק בשל סכסוכים פנימיים שניתן לפתור באמצעים פחות דרסטיים מאשר פירוק החברה (פר"ק 18882-07-14 יהושע כהן ואח' נ' טולוס בנין והשקעות בע"מ).

פירוק חברה מרצון.

פירוק חברה יכול גם להתבצע מרצון ולא בעקבות צו בית משפט. פירוק מרצון מתבצע מחוץ לבית המשפט וללא פיקוח בית המשפט. יחד עם זאת במידה והליך הפירוק אינו מתנהל על פי הדין יוכל בית המשפט להתערב בו. פירוק מרצון יעשה לרוב בעקבות אחת מהעילות הבאות: התקנון קבע מראש את תקופת הפעילות של החברה ותקופה זו תמה; התקנון קבע אירוע/מקרה שאם הוא יתרחש על החברה להתפרק והדבר התרחש; החברה קיבלה החלטה מיוחדת להתפרק מרצון; החברה החליטה בהחלטה שלא מן המנין שבגלל חבויותיה אין היא יכולה להמשיך בעסיקה ומן הראוי שתתפרק. בדרך כלל החלטה על פירוק מרצון תתבצע על ידי בעלי מניות החברה, אך במקרה של חדלות פרעון היא יכולה להתקבל גם על ידי נושי החברה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: