עורכי דין ירושות וצוואות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

ירושה היא העברת הרכוש שהמנוח השאיר אחריו ליורשיו על פי דין. בהעדר צוואה, הירושה נקראת ירושה על פי דין ובמידה וקיימת צוואה היא נקראת ירושה על פי צוואה. על מנת לחלק את עזבונו של המנוח בדרך של ירושה על פי דין או ירושה על פי צוואה יש להגיש בקשה לרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים. במקרה וקיימת צוואה יש להגיש בקשה של צו קיום צוואה, אחרת יש להגיש בקשה לצו ירושה. חשוב לציין כי ישנן סוגיות רבות ורגישות במיוחד בנושאי ירושה וצוואה לכן חשוב לפנות לייעוץ משפטי, במיוחד כאשר מעוניינים לערוך צוואה במטרה להשפיע על תהליך חלוקת הרכוש בחייו של המוריש או לאחר פטירתו, או כאשר מעוניינים להתנגד למתן צו ירושה או מתן צו קיום צוואה.

כיצד עורכים צוואה?

סעיף 2 לחוק הירושה, תשכ"ח-1965, קובע כיצד לערוך צוואה, מיהם היורשים החוקיים וכיצד יחולק העזבון בהעדר צוואה חוקית. יש לציין כי כל אדם רשאי לערוך צוואה, למעט מקרים חריגים כמו אדם שהוכרז פסול דין, קטין שטרם מלאו לו 18 שנים, ואדם שאינו מסוגל להבין או להיות מודע למשמעות עריכת הצוואה. החוק קובע ארבע דרכים אפשריות לעריכת צוואה על מנת שיהיה לה תוקף משפטי מחייב:

צוואה בכתב יד– מסמך הכתוב כולו בכתב ידו של המוריש, כולל חתימה ותאריך. מומלץ לערוך צוואה בכתב יד רק למי שמכיר את החוק כיוון שייתכנו במסמך שגיאות העלולות להביא לפסילתו בבית המשפט.
צוואה בעדים– הסוג הנפוץ ביותר של צוואה, נערך לרוב במשרדו של עורך דין ירושה וצוואה. צוואה בעדים הוא מסמך בכתב הכולל תאריך, חתימה של המוריש וחתימתם של שני עדים כשירים.
צוואה בפני רשות– לפי סעיף 22 לחוק הירושה יכול המוריש להורות את צוואתו בעל פה בפני שופט, נוטריון או רשם לענייני ירושה.
• צוואה בעל פה– צוואה בעל פה ידועה גם בשם צוואת שכיב מרע והיא אפשרית כאשר המצווה נמצא על סף המוות או רואה עצמו במצב כזה. יש להורות את הצוואה בפני שני עדים שתפקידם לרשום את הצוואה בפרוטוקול ולהפקידה בידי הרשם לענייני ירושה. צוואת שכיב מרע פוקעת כעבור חודש אם המצווה עודנו בחיים או אם תם האיום על חיי המצווה.

כאמור, צוואה מאפשרת למצווה להחליט כיצד לחלק את רכושו והוא רשאי לקבוע תנאים ותניות מסוימים לקבלת הירושה על מנת לגרום למי מהיורשים לפעול על פי רצון המוריש, וכך למעשה ביכולתו להושיט יד מהקבר ולהשפיע על חייהם של יורשיו. מאחר וצוואה נועדה לחלק את העזבון לפי רצון המצווה, חשוב לערוך אותה בקפידה, ויש לכלול בצוואה שיקולי מס וקביעת מנגנונים כדי להפחית או למנוע חיובי מס מיותרים. כמו כן, יש לכלול הוראות בצוואה שימנעו ככל הניתן מחלוקות בין היורשים בעתיד, ולפיכך חשוב לערוך צוואה בסיועו של עורך דין מנוסה.

ירושה על פי דין.

חוק הירושה קובע את זהות היורשים בירושה על פי דין. ככלל, חוק הירושה קובע שלושה ענפי ירושה מרכזיים. החלק של בן/בת הזוג תלוי בקיומם של בני משפחה אחרים, לדוגמה אם למוריש יש ילדים או שילדיו יש צאצאים יקבל בן הזוג מחצית מהעזבון ושאר הירושה תתחלק באופן שווה בין היורשים כנקבע בחוק. באין יורשים על פי דין זכאית המדינה לרשת את העזבון.
יורשים על פי דין חייבים להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה לצו ירושה, מטרת הצו להצהיר על זהות היורשים, ובמידה ויש התנגדויות התיק יועבר להמשך טיפול בבית משפט לענייני משפחה. עורך דין ירושה יגיש את הבקשה לצו ירושה בלשכת הרשם לענייני ירושה בהתאם למקום מגוריו של המנוח בצירוף כל הטפסים והמסמכים הנדרשים לכך בחוק.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: