הוצאת צו ירושה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כאשר נפטר אדם שלא הותיר אחריו צוואה, חוק הירושה, התשכ"ה-1965, קובע כי היורשים הינם קרובי משפחתו. החוק קובע אילו מבין קרובי משפחתו של הנפטר יירשו אותו וכיצד תתבצע חלוקת העזבון. לא ניתן לחלק את הירושה לפני הוצאת צו ירושה מאת הרשם לענייני ירושה או מבית הדין הרבני. צו ירושה הוא צו משפטי הקובע מיהם קרובי המשפחה של המנוח שזכאים לרשת אותו. הליך בקשת וקבלת צו זה הינו הליך בירוקרטי- משפטי אשר מומלץ לבצע בסיוע של עורך דין הבקיא בתחום.

כיצד מגישים בקשה לקבלת צו ירושה.

בקשה לקבלת צו ירושה מוגשת ללשכת רשם הירושה שבתחום סמכותו חי המנוח. בכדי להגיש בקשה יש למלא טופס ייעודי החתום כתצהיר מאומת על ידי עורך דין או נוטריון. לטופס הבקשה יש לצרף את המסמכים הבאים:

• אישור תשלום אגרה.
• תעודת פטירה.
• אישור על כך שכל היורשים של המנוח יודעים על הגשת הבקשה.
• תצהירי הסתלקות מהירושה במידה ויש יורשים המעוניינים לוותר על חלקם בירושה.

הליך בחינת בקשה להוצאת צו ירושה.

לאחר הגשת הבקשה מתרחשים שני הליכים מקבילים. עותק של הבקשה מועבר לאפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס הכללי בוחן את הבקשה מבחינה משפטית ומחליט האם לאשר את הבקשה לצו ירושה או שהוא מבקש להעביר את הדיון בנושא לבית המשפט לענייני משפחה. לאפוטרופס הכללי שמורה גם האפשרות לפנות למבקש בדרישה לפרטים נוספים החסרים לו בכדי לקבוע אם ניתן לאשר את הבקשה. במקביל מפרסם הרשם בעיתונות היומית הודעה על הגשת הבקשה לקבלת צו ירושה וכל מי שמעוניין להתנגד לבקשה יכול לעשות זאת תוך 14 ימים מיום פרסום ההודעה. במידה והוגשה התנגדות יועבר הדיון בבקשה לצו ירושה לבית המשפט לענייני משפחה.

אישור הבקשה לקבלת צו.

במידה והבקשה לקבלת צו ירושה אושרה על ידי האופטרופוס הכללי ולא הוגשו לה התנגדויות ייתן הרשם לענייני ירושה צו קיום ירושה. הצו בעצם מאפשר לבצע את חלוקת העיזבון. במידה והדיון בבקשה הועבר לבית המשפט לענייני משפחה יכריע בית המשפט בבקשה ויפסוק האם לתת צו ירושה או לא. מרגע שיש בידיי היורשים צו ירושה הם יכולים להתחיל לפעול בכדי לחלק את העזבון ביניהם.

ביטול ותיקון צו ירושה.

במידה ולאחר מתן צו ירושה מתגלות עובדות חדשות, לדוגמא שהמנוח כן השאיר אחריו צוואה או שהתגלו יורשים נוספים הזכאים על פי החוק לחלק מן העזבון, ניתן לפנות למי שהוציא את הצו (הרשם לענייני ירושה, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה) בבקשה לתקן או לבטל את צו הירושה. כך למשל בחודש ספטמבר 2014 קיבל בית הדין הרבני בקשה לביטול צו ירושה 30 שנים לאחר שניתן, מאחר שהתגלה שלמנוח היתה בת נוספת שנפטרה  אשר יורשיה לא הופיעו בצו הירושה (תיק 949960/2 פלוני נ' יורשי המנוח אלמוני ז"ל).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: