• עברית
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • Deutsch

תביעות ייצוגיות נגד בנקים

חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006, מונה כאחת מעילות התביעה המאושרות לתביעה ייצוגית, תביעה נגד תאגיד בנקאי בקשר לעניין בינו לבין לקוח. במילים אחרות בכל מקרה שבנק פעל שלא כדין מול קבוצה של לקוחות ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד הבנק. בכל הקשור להתנהלות מול בנקים, פעמים רבות תובענות ייצוגיות הן הדרך המתאימה ביותר לניהול ההליכים המשפטיים. לדוגמא, במקרים בהם הבנק גבה עמלה גבוהה מהמותר או מהמוסכם בחוזה, הפיצוי ללקוח הבודד ינוע בין כמה שקלים בודדים לכמה עשרות או מאות שקלים, סכום שלא משתלם להגיש בגינו תביעה. לעומת זאת, אם תוגש תביעה ייצוגית בשם כל לקוחות הבנק שנפגעו סכום התביעה יכול להגיע גם למאות מיליוני שקלים. כאשר נתקלים במקרה בו הבנק פעל שלא כשורה מומלץ להתייעץ עם עורך דין האם יש מקום להגשת תביעה ייצוגית נגד הבנק. להלן מספר דוגמאות למקרים בהם הוגשו תובענות ייצוגיות נגד בנקים בעילות שונות.

גביית ריבית גבוהה מהמותר בחוק
בית המשפט המחוזי בלוד אישר בחודש יולי 2014 הסכם פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד בנק לאומי. התביעה הוגשה בעילה שהבנק גבה בניגוד לחוק מלקוחות שנפתחו נגדם הליכי גבייה, הוצאות משפטיות שלא אושרו על ידי רשות שיפוטית, ואף הטיל על הוצאות אלו ריבית גבוהה מזו הקבועה בחוק. בהסכם הפשרה הוחלט שהבנק יעביר לכל לקוח שנגבו ממנו הכספים שלא כחוק, פיצוי כספי שינוע בין 1,600 ₪ ל3,000 ₪ (ת"צ 1039-05/08 יפית סילורה נ' בנק לאומי לישראל בע"מ). 

העלאת דמי ניהול באופן חד צדדי
בחודש ינואר 2015 אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הסכם פשרה שהושג לאחר הגשת בקשת אישור לתובענה ייצוגית. הבקשה הוגשה לאחר שבנק הפועלים העלה באופן חד צדדי, ובניגוד להסכם עם הלקוחות, את דמי הניהול של חשבון ניירות ערך. בהסכם הפשרה נקבע כי הבנק יחזיר ללקוחות רטרואקטיבית את דמי הניהול שניגבו ביתר (ת"צ 33018-11/13 צדי מור חיים נ' בנק הפועלים בע"מ).

הטעייה צרכנית
בחודש יולי 2014 אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הסכם פשרה שנחתם בעקבות בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים), המפעילה כ-200 כספומטים ברחבי הארץ. עילת התביעה היתה הטעייה את הצרכנים לגבי גובה העמלות המשולמות על משיכת כספים ממכשירי החברה. בעוד שבעת משיכת הכסף הופיעה על צג המכשיר הודעה: "משיכת מזומנים ממכשיר זה תחויב בעמלה בסך X ש"ח. חשבונך יחויב בסכום המשיכה והעמלה. סכום מירבי למשיכה בודדת X ₪". בפועל חויבו הלקוחות בעמלה נוספת על ידי הבנקים בהם מתנהלים חשבונותיהם. סכום העמלה הנוסף שנגבה מהלקוחות היה סכום בן מספר שקלים בודדים, אך הבקשה לתביעה ייצוגית כאשר קבוצת התובעים מונה עשרות אם לא מאות אלפי לקוחות, הובילה להסכם פשרה בגובה של יותר מ5.5 מיליון ₪. בהסכם הפשרה הוחלט, שמאחר שאין זה ריאלי לאתר את כל הנפגעים ולהחזיר לכל אחד מהם מספר שקלים, הסכום ייתרם לעמותות למען רווחת הציבור כולו (ת"צ 2236-07/11 שלומי שרייר ואח' נ' שירותי בנק אוטומטיים ואח').

אלי שמעוני, משרד עורכי דין עוסק בתביעות ייצוגיות ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: office@eshimony-law.co.il, טלפון: 09-8669556, 03-5507155.

האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

 

ייצוג בבית משפט - ליטיגטור טוב, בלא מעט מקרים, מכריע את תוצאת ההליך המשפטי.
תביעה נגד בנר הפועלים - גם לבנק הגדול במדינה יש אחריות כלפי לקוחותיו (אחריות מוגברת).
תביעות נגד בנקים - עד כמה האזרח הקטן יכול להתמודד עם גופים גדולים כמו בנקים?
תביעה נגד הראל - חברות הביטוח פועלות לעיתים בשיטת "מצליח", כיצד להתמודד?
תביעה נגד בנק לאומי - החבות המוגברת שיש לבנקים אל מול לקוחותיהם.

שתפו את המאמר

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

מי אנחנו

משרד עו"ד אלי שמעוני מתמחה בתחום האזרחי-מסחרי ובתחום הקניין הרוחני. המשרד עוסק בליווי וייצוג משפטי של עסקאות וחוזים. בנוסף משרדנו עוסק במתן ייעוץ וניהול תיקי קניין רוחני כגון: רישום סימני מסחר, רישום פטנטים, הגנה על זכויות יוצרים ומדגמים, ליווי עסקים בעלי זכויות קניין רוחני וייצוגם המשפטי.

צור קשר