רישום זכות יוצרים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007, קובע שאדם שמחזיק בזכות היוצרים לגבי יצירה מסוימת הוא הוא היחיד שזכאי לעשות ביצירה, או לתת רשות לעשות ביצירה, פעולות כגון: העתקה, פרסום, עשיית יצירה נגזרת וכיוצא בזה. במרבית המקרים, האדם שמחזיק בזכויות היוצרים הוא היוצר עצמו. החוק מגן על כל ביטוי מקורי. כלומר, החוק לא מגן על רעיונות אלא רק על הביטוי, המימוש שלהם בפועל, כלומר היצירה עצמה, והוא מגן רק על יצירה מקורית של האדם. הקושי הוא פעמים רבות להוכיח שאכן מדובר ביצירה מקורית שלא הועתקה ומי בעל זכויות היוצרים ביצירה. לשאלה זו חשיבות רבה, כך למשל, ביוני 2014, קבע בית משפט השלום שאם לא ניתן להוכיח בעלות על זכות היוצרים, ממילא לא ניתן לטעון להפרה של זכויות אלו (7159-04/11 צ'רלטון בע"מ נ' שי בן תורה ואח'). אחת הדרכים להתמודד עם סוגיית הוכחת זכויות יוצרים היא באמצעות רישום זכויות יוצרים.

רישום זכות יוצרים בישראל.

בישראל לא קיים מרשם רשמי של זכויות יוצרים. בניגוד לפטנטים וסימני מסחר, המדינה לא מנהלת רישום של זכויות יוצרים אשר יוצר את ההגנה והזכות ביצירה. החוק בישראל קובע שמרגע שנוצרה יצירה מקורית היא מוגנת באופן אוטומטי, והיא אינה צריכה לעבור הליך של רישום כדי שיוכרו זכויות היוצרים בה. הבעיה היא, שבעת מחלוקת לגבי זכות יוצרים, מרשם של המדינה יכול היה להוות הוכחה לגבי מקוריות היצירה והבעלות על זכויות היוצרים בה. משאין בנמצא מרשם מסוג זה בישראל, ישנן מספר דרכים לבצע רישום זכויות יוצרים, שיוכל להוות ראיה, גם אם לא הוכחה מלאה באשר לזכויות היוצרים ביצירה מסוימת. מומלץ להיוועץ בעורך דין שיוכל לסייע בהליך ולהמליץ על דרך הרישום המתאימה.

רישום זכויות יוצרים בארצות הברית.

בניגוד לישראל, בארצות הברית כן מנוהל מרשם רשמי של זכויות יוצרים. ניתן לרשום במרשם זה כל יצירה, גם אם לא נוצרה בארצות הברית והיא אינה בשפה האנגלית. הליך הרישום לוקח כשלושה חודשים, ובסופו מתקבלת תעודה רשמית בדבר רישום היצירה וזכות היוצרים בה. תעודה זו ניתן להגיש לבית משפט בישראל, במקרה שמתנהל משפט בנוגע לבעלות על זכויות היוצרים ביצירה או בנוגע להפרת זכויות היוצרים, ויש לה משקל ראייתי לא מבוטל.

רישום זכויות אצל עורך דין.

דרך נוספת להשגת ראייה באשר לזכויות יוצרים היא לבצע רישום של היצירה אצל עורך דין. היוצר מפקיד את היצירה אצל עורך הדין, אשר מנהל רישום מסודר בדבר מועד ההפקדה וההצהרה של היוצר בדבר היותה יצירה מקורית. במידה ויתגלע סכסוך לגבי זכויות היוצרים, עורך הדין יוכל לספק תצהיר ואף להעיד, בדבר רישום היצירה במשרדו. תצהיר עורך הדין ייחשב כראיה בנוגע לבעלות על זכויות היוצרים. כמו כן קיימים גם אתרי אינטרנט ייעודיים המספקים שירות מסוג זה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: