זכויות יוצרים ספרים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק זכות יוצרים התשס"ח-2007, קובע שזכות יוצרים ביצירה כלשהי, ובכלל זה זכויות יוצרים ספרים, הינה הזכות הבלעדית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, מספר פעולות דוגמת העתקה, פרסום, השכרה, העמדה לרשות הציבור וכיוצא בזה. ברוב המקרים שייכת זכות היוצרים ליוצר של היצירה, ובתנאי שמדובר ביצירה מקורית, ובכל מקרה תמיד קיימת ליוצר של יצירה זכות מוסרית ביצירה הקובעת שאסור לבצע פעולה פוגענית ביצירתו העלולה לפגוע בכבודו. כאשר מישהו עושה אחת מפעולות אלו ואחרות המנויות בחוק ללא אישור של בעל זכות היוצרים הוא בעצם מפר את זכויות היוצרים ביצירה וחשוף לתביעות משפטיות. כך לדוגמא, אם מישהו סורק פרקים שלמים מספר ומפרסם אותם באינטרנט ללא אישור של כותב הספר, הוא מפר את זכויות היוצרים של הסופר ביצירתו. חשוב לציין שמאחר וזכויות יוצרים מוקנות באופן אוטמטי ליוצר, ולא מחייבות רישום קודם (בשונה מפטנטים, מדגמים או סימני מסחר) נטל ההוכחה כי הופרו זכויות יוצרים הוא על התובע. על כן, בכל מקרה של הפרה זכויות יוצרים בכלל וזכויות יוצרים ביצירה ספרותית בפרט, מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום.

מסחר בעותקים מפרים של ספר.

בחודש פברואר 2015 פסק בית המשפט המחוזי בחיפה במקרה בו נמכרו עותקים מפרים (עותקים לא מקוריים/מזוייפים שהוכנו ללא אישור בעל זכויות היוצרים) של ספרי ילדים בשפה הערבית. נקבע כי למרות שהנתבעים שמכרו את הספרים המצולמים לא היו אלו שהכינו את העותקים המפרים, אם ידעו או היה עליהם לדעת שמדובר בעותקים לא מקוריים המפרים את זכויות היוצרים של מחברת הספרים, הרי שבעצם מכירתם הפרו את זכויות היוצרים בספרים. בית המשפט פסק במקרה זה פיצויים של 60,000 ₪ לאחר שהוכח כי אחד הנתבעים הוזהר על ידי התובעות כי מדובר בעותקים מפרים ולא הפסיק את מכירתם (ת"א 10634-01/12 ג'יהאד גושה עיראקי ואח' נ' אחמד ח'טיב ואח').

העתקת קטעים מיצירה ספרותית ושילובם ביצירה ספרותית חדשה.

בחודש נובמבר 2014 פסק בית המשפט המחוזי בירושלים במקרה בו נטען כי הסופרת נעמי רגן העתיקה חלקים מאחד מפרקי הספר "עקידת תמר". הטענה היתה כי חלקים מהפרק, העוסק במציאת שידוך לבנה של גיבורת הספר, הועתקו מסיפור קצר בשם "שידוך משמיים" שפורסם מספר שנים קודם לכן. בית המשפט קבע כי בשתי היצירות קיימת תבנית סיפורית דומה וקיים דמיון מהותי בנקודות תוכן רבות. יש דמיון מהותי ברצף האירועים ובתוכנם בין שתי היצירות ואף קיים דמיון ברובד הלשוני בין שני הסיפורים. בית המשפט קבע כי כל אלה מוכיחים כי בפרק האמור בספר "עקידת תמר" נעשתה העתקה של חלקים מהותיים וממשיים של הסיפור "שידוך משמיים", העולה כדי הפרה של זכויות היוצרים בו. מאחר שיוצרת הסיפור (התובעת) לא החזיקה בזכויות היוצרים של הסיפור אלא רק בזכות המוסרית נפסקו פיצויים רק על הפרת זכות זו בסך 60,000 ₪ (ת"א 9467-05/10 סודי סינטיה רוזנגרטן ואח' נ' נעמי רגן ואח').
בכל מקרה של חשש להפרת זכויות יוצרים, יותר ממומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום לייעוץ בנושא ולבחינת דרכי הפעולה המתבקשות.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: