הפרת קניין רוחני

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הפרת קניין רוחני היא ככל הפרה של זכות קניינית אחרת – ובמילים אחרות מדובר בגניבה. כאשר מופרת זכותכם לקניין רוחני ונעשה שימוש בקניינכם הרוחני ללא אישורכם וללא תשלום, ניתן לתבוע את מי שביצע את ההפרה. מאחר שישנן זכויות שונות של קניין רוחני: פטנטים, מדגמים רשומים, זכויות יוצרים, סימני מסחר ועוד, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום שיסייע לכם בהגשת וניהול התביעה כך שהתביעה תמצה בצורה הטובה ביותר את זכותכם לקניין רוחני, ותזכה אתכם בפיצוי הולם על ההפרה.

הפרת זכויות מדגם רשום.

בחודש פברואר 2015 הוציא בית המשפט המחוזי בלוד צו האוסר באופן זמני על חברת הודיס לשווק, למכור ולפרסם דגם של מכנסי ג'ינס אשר נטען כי הוא חיקוי בולט של דגם פופולארי אשר נמכר על ידי חברת דיזל ואשר יש לגביו מרשם רשום על שמה. הצו ניתן במסגרת בירור תביעה בה טוענת חברת דיזל כי חברת הודיס הפרה מדגם רשום. בית המשפט קבע כי נראה שלכאורה מדובר בהפרה של זכויות הקניין הרוחני של חברת דיזל ועל כן עד אשר תתברר התביעה במלואה לא תוכל חברת הודיס להמשיך ולמכור את דגם הג'ינס האמור (ת"א 4987-12/14 Diesel Spa ואח' נ' הודיס בע"מ ואח').

הפרת זכויות סימן מסחר.

בחודש פברואר 2015 פסק בית המשפט המחוזי בחיפה במקרה אשר עירב הפרה של קניין רוחני בדמות סימני מסחר. מדובר במקרה בו מספר אנשים (הנתבעים) פרצו את מערכת הקידוד וההצפנה של שידורי הטלוויזיה בלוויין של חברת YES (התובעת), ויצרו עסק פיראטי, המשווק ומוכר ללקוחות הנתבעים את האפשרות לצפות בשידורי הטלוויזיה של התובעת באופן פיראטי, בלא תשלום לתובעת בגין השירות, תוך תשלום מוזל לנתבעים. בית המשפט קבע כי בין היתר עשו הנתבעים שימוש בלתי מורשה ושלא כדין בסימני המסחר הרשומים על שמה של התובעת. בית המשפט פסק כי בגין הפרה זו ישלמו הנתבעים לתובעת פיצוי בסך 100,000 ₪ (ת"א 11147-10/13 די.בי.אס. שרותי לוויין (1998) בע"מ נ' אחמד חמודה ואח').

הפרת קניין רוחני בזכויות יוצרים.

בחודש מרץ 2015 פסק בית המשפט המחוזי בחיפה במקרה של הפרת זכויות יוצרים. במקרה נמכרו דיסקים מזויפים, המכילים משחקי פלייסטיישן אשר הינם תוכנות מחשב המוגנות כ"יצירה ספרותית" ע"פ חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, והתובעת, יצרנית המשחקים הינה בעלת זכויות היוצרים בהם. בית המשפט פסק כי לא ניתן לקבל את טענתה של הנתבעת כי לא ידעה שמדובר בדיסקים מזויפים. מחירם הנמוך, המראה החיצוני שלהם והמקור ממנו נרכשו מובילים למסקנה כי הנתבעת ידעה ולפחות היה עליה לדעת, כי הדיסקים אינם דיסקים מקוריים וכי במכירתם יש משום הפרת זכויות יוצרים. בגין הפרת זכויות יוצרים זו קבע בית המשפט כי על הנתבעת יהיה לשלם לתובעת פיצויים בסך של 16,000₪ (ת"א 23739-11/14 Kabushiki Kaisha Sony Computer Entertainment Inc ואח' נ' ענת אבו רוקאן (ס.א.ר. אלקטרוניקה)).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: