בקשה לרישום סימן מסחר

מאת: עו"ד אלי שמעוני

סימן מסחר הוא כל דבר המשמש יצרן או ספק שירותים כדי לסמן ולבדל את הסחורה או השירותים שהוא משווק. סימן מסחר יכול להיות מילה, צירוף אותיות, צירוף ספרות, דמות, צליל או שילוב שלהם. הסימן המסחרי מאפשר לבדל את המוצר ממוצרים דומים ומתחרים ולצבור מוניטין. בקשה לרישום סימן מסחר ברשות הפטנטים מעניקה בלעדיות על השימוש בסימן. הליך רישום סמן מסחר הוא הליך משפטי – בירוקרטי שאורך זמן רב ומומלץ לבצע אותו בליווי של עורך דין הבקיא בתחום.

הליך הבקשה לרישום סימן מסחר.

בכדי לרשום סימן מסחר יש להגיש בקשה לרישום סימני המסחר ברשות הפטנטים. טרם הגשת הבקשה מומלץ לערוך חיפוש במרשם סימני המסחר בכדי לוודא שהסימן המסחרי אותו מבקשים לרשום, אינו רשום כבר. לאחר מכן יש למלא טופס אליו יצורף הסימן אותו מעוניינים לרשום ולשלם אגרה. יחד עם הבקשה לרישום במרשם הישראלי ניתן גם להגיש בקשה לרישום סימן בינלאומי בכל המדינות החברות באמנה לרישום סימנים בינלאומיים.

הליך רישום סימן מסחר – בחינת הבקשה.

הבקשה מועברת לבדיקה במחלקת סימני המסחר של רשות הפטנטים. לאחר בחינת הבקשה ישלח למבקש דו"ח בחינה, כאשר למבקש שמורה הזכות להגיב לממצאי הדו"ח. פעמים רבות מתפתחת תכתובת בין הבוחן למבקש או בא כוחו בנוגע לבחינת הבקשה. לדוגמא, במידה והוגשה בקשה מתחרה מצד גורם אחר יהיה צורך בבדיקת העובדות והכרעה מי זכאי להשתמש בסימן. במקרים אלו מומלץ להיות מיוצג על ידי עורך דין שיוכל לספק לבוחן את המידע הדרוש לו בצורה המקצועית ביותר.

הליך הרישום – אישור הבקשה.

למחלקה לסימני מסחר קיימת הסמכות לדחות בקשה לרישם סימן מסחר. הבקשה לא תאושר כאשר קיים כבר סימן רשום זהה, או שיש בסימן כדי להטעות את הציבור. כך לדוגמא, בחודש דצמבר 2010 נדחתה בקשה לרישום סימן מסחר לחברה המשווקת כלים חשמליים לבית ולגינה שמבחינה מילולית היה זהה לסימן מסחר רשום של חברה המשווקת מוצרים דומים, אך מבחינה עיצובית היה שוני בין הסימנים. רשם סימני המסחר קבע כי למרות השוני בעיצוב, העובדה שמדובר באותה מילה ובתחומי מסחר דומים יש בה כדי להטעות את הצרכנים (התנגדות לרישום סימן מסחר 233073 פיוניר כלי עבודה מבית ש.כהן (2011) נ' עשינו עסק בע"מ). במידה ויוחלט שניתן לרשום את הסימן המסחרי יפורסמו פרטי הבקשה לצורך מתן אפשרות להגשת התנגדויות לרישום. במידה ומוגשת התנגדות נערך לגביה דיון והכרעה. אם בחלוף שלושה חודשים לא הוגשו התנגדויות  או שהוגשו התנגדויות אשר לא התקבלו, יירשם הסימן המסחרי ויקנה בלעדיות על השימוש בו. אחת לעשר שנים יש לחדש את הרישום ולשלם אגרה כדי לשמר את הזכויות בסימן. חשוב לציין כי במידה ונדחתה בקשה לרישום סימן מסחר, ניתן לערער על כך לבית המשפט.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: