עוולות מסחריות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999, עוסק בהתנהגות לא מקובלת בשוק המסחרי. החוק בעצם מגדיר חמש פעולות שנחשבות לפעולות לא הוגנות מבחינה מסחרית ושאם הן בוצעו ניתן לתבוע לפיצויים את המבצע. העוולות הקבועות בחוק הן: גניבת עין; תיאור כוזב; התערבות לא הוגנת; גניבת סוד מסחרי. עוולות מסחריות יכולות להתבצע בין שני בעלי עסקים מתחרים או בין מעביד ועובד. אם אתה חושב שנפגעת מביצוע של עוולה מסחרית, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום כדי לבחון את האפשרות שלך לתבוע ולקבל פיצויים, ובמקרים מסויימים אף לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו שימנע את המשך הפגיעה בעסק.

גניבת עין.

עוולת גניבה עין היא בעצם הטעייה של הציבור לחשוב שעסק או מוצר מסויים שייכים או מקושרים למוצר או לעסק אחר שצבר לעצמו מוניטין. ההטעייה יכולה להתבצע על ידי שימוש בלוגו או שם דומה עד זהה לזה של המוצר המקורי. לעיתים מדובר ממש בחיקוי ולעיתים רק בניסיון לבצע קישור בין המוצר או השירות למוצר או שירות דומים בעלי מוניטין.

תיאור כוזב.

עוולת תיאור כוזב עוסקת בפרסום מטעה. העוולה קובעת שמי שמפרסם במודע מידע לא נכון לגבי עסק, מקצוע, נכס או שירות מבצע עוולה נזיקית. כלומר כאשר אדם מפרסם את העסק שלו וכולל בפרסום פרטים שהוא יודע שהם אינם נכונים ניתן לתבוע אותו ולדרוש פיצויים.

התערבות לא הוגנת.

עוולת התערבות לא הוגנת קובעת שישנן דרכי פעולה בתחרות בין שני עסקים שמהווים תחרות בלתי הוגנת ועל כן אינן מקובלות בשוק המסחרי. העוולה קובעת שבעל עסק לא יכביד, בצורה לא הוגנת, על הגישה של לקוחות, עובדים וסוכנים לעסק אחר. העוולה לא מפרטת מה נחשבת הגבלה על גישה ומה נחשב פעולה לא הוגנת ועל כן בכל מקרה המגיע למשפט מבצע בית המשפט פרשנות של החוק ובחינה של נסיבות המקרה בכדי להכריע אם מתקיימת העוולה.

גזל סוד מסחרי.

עוולת גזל סוד מסחרי קובעת שסוד מסחרי הינו כל מידע עסקי, שאינו ידוע לציבור הרחב ושלא ניתן לגלותו בקלות, אשר מעניק לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, בתנאי שבעל המידע הסודי נוקט אמצעים סבירים לשמור על הסודיות. סוד מסחרי יכול להיות נוסחה של תרופה, טכנולוגיה חדשה, רכיבים במוצר מזון וכיוצא בזה. גזל של סוד מסחרי מוגדר בחוק כנטילה של הסוד באמצעים פסולים ללא הסכמת בעליו או שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו בניגוד לחוזה או חובת אמון שיש למשתמש כלפי הסוד. גם קבלת סוד מסחרי או שימוש בו ללא הסכמת בעליו כאשר ידוע למי שקיבל את הסוד שהוא הושג בדרך אסורה נחשבת לגזל של הסוד. עוד קובע החוק כי גם שימוש בסוד מסחרי שנעשו בו שינויים, כל עוד יש דמיון מהותי בין המידע בו נעשה שימוש לסוד המסחרי גם ייחשב כגזל.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: