הפרת זכויות יוצרים בפייסבוק

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בשנים האחרונות השימוש בפייסבוק נעשה נפוץ ביותר ולמעשה כמעט כל אדם וכל בית עסק מנהל עמוד אישי או עסקי בפייסבוק/אינסטגרם או כל רשת חברתית אחרת, אשר באמצעותם ודרכם הוא מתקשר עם משפחתו, חבריו, עמיתיו ולקוחותיו. שמוש נרחב זה מביא לעיתים קרובות להפרת זכויות יוצרים בפייסבוק/אינסטגרם וכו'… חשוב מאוד להבין, כי אין בעובדה שמדובר באמצעי תקשורת קליל ובלתי פורמלי לכאורה, אשר במידה מסוימת מהווה תחליף לשליחת מסרון או לשיחת טלפון, כדי לפגוע בזכויותיהם של אנשים, רשויות וגופים עסקיים ואחרים, כגון הזכות לפרטיות וזכויות יוצרים למיניהן, אשר עודן שרירות וקיימות גם בפייסבוק/אינסטגרם ובאינטרנט בכלל.

שימוש בתמונה שפורסמה בפייסבוק מחוץ לפייסבוק.

הפרת זכויות היוצרים הנפוצה ביותר, בין במודע ובין בתום לב, הינה של פרסום תמונות המוגנות בזכויות יוצרים. דוגמה להפרה שכזו עמדה למבחן פסיקתי, עת הוגשה תביעה לפיצוי בגין שימוש בתמונה מוגנת ללא רשות במקומון. התובעים הם מעצב שיער ואשתו אשר צילמה את התמונה המדוברת, שהעלו את התמונה לעמוד הפייסבוק של המספרה של הבעל שעבודתו תועדה בתמונה. מדובר בעמוד ציבורי פתוח לכל, אך בהתאם לפסיקה, אין בכך מתן זכות לצדדים שלישיים לעשות שימוש בתמונה ובמקרה הנדון, בית המשפט פסק, כי על המקומון שעשה שימוש באותה תמונה ללא ידיעת הצלמת ובעלה וכמובן מבלי שנתנו לכך אישור, לפצות את הזוג בפיצוי בסך של 7,500 ש"ח, אף שלא הוכח כל נזק. זאת, בהתאם לסעיף 56 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 המקנה זכות לקבלת פיצוי בסך של עד 100,000 ש"ח, ללא הוכחת כל נזק. פסק הדין הנ"ל ניתן במסגרת ת"א (רמלה) 20871-11-11.

שימוש בתמונה בעמוד פייסבוק.

אם בדוגמה הקודמת עמדה למבחן תמונה שפורסמה בפייסבוק ואז נעשה בה שימוש פסול מחוץ לפייסבוק, הרי שבת"ק (תל אביב-יפו) 4706-04-13 נבחנה הפרה שכל כולה במסגרת הפייסבוק, כלומר, שימוש אסור בתמונה שפורסמה בעמוד פייסבוק אחד והעתקתה לעמוד פייסבוק אחר.
אמנם במקרה הנ"ל נפסק פיצוי נמוך במיוחד, הן בגלל שההפרה נעשתה בתום לב, הן לאור כך שלא נגרם כל נזק לבעל הזכויות (התובע) והן לאור כך שהתמונה הוסרה על ידי הנתבע באופן מיידי עם קבלת מכתב מהתובע בעניין ההפרה, אך בית המשפט שב והבהיר, כי אין בפרסום תמונה (או כל יצירה מוגנת אחרת) בעמוד פייסבוק ציבורי פתוח כדי לוותר על זכויות המפרסם ואין לצדדים שלישיים כל זכות לעשות שימוש בתמונה זו, גם לא במסגרת הפייסבוק, בעמוד אחר.

הפרת זכויות יוצרים בפייסבוק.

אלו הן שתי דוגמאות בלבד, אך הן ממחישות ומדגימות באופן ברור ונחרץ, שאף שפייסבוק הינה פלטפורמה קלילה למדי, עדיין חלים במסגרתה חוקי מדינת ישראל ובכלל זאת חוק זכות יוצרים שהוזכר לעיל וכי כל הגנה המוקנית על פי חוק זה ליצירות תקפה במלואה גם במסגרת אתר פייסבוק.
המשמעות של כך הינה, שלא רק שיש להקפיד שלא לעשות שימוש פסול ביצירות וכך להפר את הוראות החוק ולהיות חשופים לתביעות כספיות בסכומים גבוהים, אלא שאף במקרה שבו נעשה שימוש ללא רשות ביצירה שהנכם בעלי הזכויות שלה, אל לכם לוותר על זכויותיכם ובעזרת עורך דין הבקיא בתחום תוכלו לקבל פיצוי כספי ראוי בשל ההפרה ואף להפסיק את הפרסום ולעצור את ההפרה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: