הסכם סודיות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הסכם סודיות נחתם כאשר יש רצון להגן על מידע שאנחנו מוסרים למישהו אחר. כלומר מטרתו של הסכם הסודיות היא לאסור על מקבל המידע להעביר אותו הלאה לגורמים נוספים, או להשתמש בו ללא אישורו של מוסר המידע. הסכמי סודיות נחתמים לרוב בכדי להגן ולשמור על סודות מסחריים, ידע מקצועי, פיתוחים טכנולוגיים ושיטות עבודה. רוב הסכמי הסודיות נחתמים בין מעסיקים לעובדים או בהקשרים שונים של שיתופי פעולה מסחריים ומקצועיים. הסכם סודיות הוא חוזה משפטי לכל דבר ועניין ועל כן מומלץ להיוועץ בעורך דין גם כאשר מעוניינים לנסח הסכם סודיות וגם כאשר מתבקשים לחתום על ההסכם.

מתי חותמים על הסכם סודיות.

הסכמי סודיות נחתמים לרוב טרם חשיפת המידע הסודי. כאשר מדובר ביחסים בין מעסיק לעובד, לרוב, יחד עם חוזה ההעסקה ייחתם גם הסכם הסודיות. במקרים של שיתוף פעולה מסחרי החוזה ייחתם עוד טרם החל שיתוף הפעולה בפועל. פעמים רבות הוא ייחתם גם טרם החל המשא ומתן בין הגורמים המבקשים לעבוד יחד, בכדי שגם מידע שהצדדים ייחשפו במהלך המשא ומתן יהיה מוגן. בדומה, יזמים המחפשים משקיעים ומעוניינים להגן על המידע שיעבירו למשקיעים, יבקשו לחתום על הסכם סודיות עוד לפני שהציגו את הרעיון למשקיע הפוטנציאלי.

מה חשוב לכלול בהסכם.

בכדי שהסכם סודיות יהיה אפקטיבי יש להגדיר בדיוק מהו המידע המוגן. ניסוחים לא ברורים מספיק או כלליים מידי פותחים מצד אחד פתח לפרשנויות שונות ומצד שני אפשרות לתקיפת ההסכם בבית משפט. על כן חשוב שיהיה ברור ונהיר מהו המידע שנאסר לעשות בו שימוש. פעמים רבות חשוב גם לציין מהו שימוש אסור במידע. האם מעבר לאיסור על העברת המידע לגורמים אחרים, נאסר על מקבל המידע לעשות בעתיד שימוש במידע על מנת להתחרות עם מוסר המידע, וכיוצא בזה. כדאי גם לכלול בחוזה הגדרה של התקופה בה נאסר לבצע שימוש במידע שהתקבל. כאשר מגדירים מהו שימוש אסור ומהי התקופה בה נאסר לבצע שימוש במידע, בייחוד בכל הקשור לאיסור על שימוש במידע לצרכי תחרות עתידיים, מומלץ להיוועץ בעורך דין בכדי לוודא שהתנאים בחוזה עומדים בהגבלות השונות שקבעו בתי המשפט על סעיפי שמירת סודיות ואי תחרות.

הפרת ההסכם.

הפרה של הסכם סודיות, כמו כל הפרת חוזה אחרת, מבטיחה סעדים שונים לצד שנפגע מההפרה. מומלץ שהחוזה עצמו יגדיר מהם הסעדים שניתן יהיה לקבל במקרה של הפרה. האם מדובר רק בפיצויים כספיים או האם ניתן יהיה לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צו מניעה נגד פעולותיו של מפר ההסכם. בכל מקרה של הפרה, בין אם החוזה מגדיר את ההשלכות של הפרת הסודיות ובין אם לא, מומלץ לפנות לעורך דין שייבחן מהן דרכי הפעולה העומדות בפניכם ומה תהיה הדרך הטובה ביותר לשמור על זכויותיכם.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: