הגנה על מותג

מאת: עו"ד אלי שמעוני

ההשקעה בפיתוח מותג, בין אם מותג של בית עסק ובין אם מותג של מוצר או שירות ספציפי, היא רבה וארוכת טווח ולעתים אף מלווה בהוצאות שיווק ופרסום ובהוצאות רבות אחרות. לכן, הגנה על מותג, באם לא רוצים שההשקעה בפיתוחו של המותג תרד לטמיון, חשוב, רצוי ומומלץ ביותר לפעול להגנת המותג, לשם מניעה מצדדים שלישיים לעשות שימוש במותג או לנצל את המוניטין שנצבר לעשיית רווחים על חשבון מפתח המותג ובעליו.

פקודת סימני מסחר.

על-מנת להגן על המותג יש לרשום אותו כסימן מסחר רשום אצל רשם סימני המסחר שבמשרד המשפטים. את רישומם של סימני מסחר מסדירה פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], התשל"ב-1972, כאשר בהתאם לפקודה, סימן מסחר יכול שיהיה מורכב ממילה או ביטוי, אותיות או מספרים, דמויות ואותות אחרים או שילוב של אלה, אשר משמש, או מיועד לשמש, לצרכי ייצור או מסחר.
עם זאת, לא כל סימן יאושר לרישום כסימן מסחר רשום, שכן על סימן המסחר לעמוד במספר תנאים לרישום ובכלל זאת היותו של הסימן בעל אופי מבחין, כלומר, שניתן להבחין בינו לבין סימנים אחרים או תחום המסחר בו רלוונטי המותג. כך למשל, לא ניתן לרשום כסימן מסחר את המילה "אבן", אבל כן ניתן לרשום "אבן קיסר" או "אבן ארי". הפקודה אמנם מכירה גם בסימנים שאינם רשומים כסימנים מוגנים, אך זאת, רק באם מדובר בסימנים מסחריים מוכרים היטב בציבור, אך מומלץ מאוד שלא להסתמך על הגנה זו, אלא אכן לבצע רישום של סימן מסחר בהתאם להוראות הפקודה.

מהות ההגנה על המותג.

עם רישומו של סימן מסחר על מותג, המותג זוכה להגנה בתחומי מדינת ישראל בלבד (אלא אם נרשם כסימן מסחר בין-לאומי) ובתחומי המסחר בהם נרשם סימן המסחר. חשוב להבין, ולצורך כך גם מומלץ להיוועץ עם עורך-דין הבקיא בתחום סימני המסחר והקניין הרוחני, עוד בטרם מוגשת הבקשה לרישום המותג כסימן מסחר, מהי חלוקת הסיווגים בפנקס הרישום ובאיזה מהם יש לבקש את ההגנה המשפטית לגבי המותג. כדוגמה ניקח רישום סימן מסחר על "מסעדת האווז", במקרה זה ברור שתתבקש הגנה מפני שימוש בשם זה או דומה בתחום המזון וההסעדה, אך לא בהכרח תידרש הגנה מפני שימוש במילה אווז על-ידי יצרן מצעים וסדינים, שכן אין חשש מפני הטעיית הציבור או ניצול לרעה של מוניטין המסעדה והמותג שנבנה סביבה. ההגנה על-פי פקודת סימני המסחר היא לעשר שנים, אך ניתנת להארכה.

התנגדות.

כמו לכל אקט משפטי, גם לרישום סימן מסחר יש יותר מצד אחד, שכן כל מתן הגנה על סימן למעשה מטיל מגבלות על שימוש בו ופוגע בזכויותיהם של אחרים. לפיכך, כל אדם הסבור שלא היה מקום לרישום סימן מסחר רשאי, בתוך 3 חודשים מיום פרסום רישום סימן המסחר, לפנות לרשם סימני המסחר ולהביע את התנגדותו. על התנגדות זו להיעשות בקפידה ותוך מתן הסבר מנומק ומבוסס ולכן, מומלץ לכל הרואה עצמו נפגע מרישום סימן מסחר, לרבות מי שסבור שהוא הבעלים של סימן המסחר ולא מבקש הרישום, לפנות ללא דיחוי לייעוץ משפטי בעניין, למען לא יאבד את זכויותיו.

ליווי משפטי בתחום סימני המסחר הוא חשוב ועורך דין המתמחה בתחום יכסה את כל הנושאים המשפטיים הקשורים לנושא, לרבות:

• הגשת בקשה לסימני מסחר על כל המשתמע ממנה.
• ייעוץ באיתור השם.
• בדיקת נאותות.
• הגנה על סימן מסחר כולל ליטיגציה.
• הסכמי רישוי זכיינות.
• הגנה על מותג בהליכים המשפטיים השונים.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: