הסכם בין שותפים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בין אם מדובר בחברים מהצבא, אחים או אפילו סתם מכרים המתמחים בתחומים דומים, שאתם לגמרי בטוחים שהם שותפים אידיאליים, כאשר מגיעים לנושא של שותפות ויחסי עבודה אין לזלזל בהסכם בין שותפים. הסכם השותפות מהווה את אבן היסוד להקמתה של שותפות יציבה ויעילה כלכלית. פעמים רבות, הפיתוי להתחיל את הקמת העסק ללא הסכם שותפות גדול ונעשה מתוך רצון טוב, אך למעשה זה עלול לפעול לרעת אחד מהצדדים או שניהם. הרבה פעמים הקמת שותפות נעשית עם אדם קרוב שסומכים עליו, ובאופן טבעי לא לוקחים בחשבון שנושאים פשוטים עלולים להסתבך.

בנוסף, עסק בתחילת דרכו מנסה לרוב לחסוך בעלויות, ושכירתו של עו"ד שינסח הסכם בין שותפים נראה לבעל העסק כעוד אחת מאותן הוצאות שאפשר לחסוך אותן. בפועל, שותפויות ללא הסכם שותפות או הסכם שותפות שלא נוסח על ידי עו"ד לא מצליחות לתפקד בצורה טובה, והדבר משפיע ישירות על כיסם של השותפים. בניגוד לחברות בע"מ, שותפויות מהוות מקור גדול יותר לבעיות חוקיות, ולכן חשוב לנסח הסכם שותפים מקיף וכמובן לעשות זאת על ידי עורך דין המתמחה בתחום. להלן מספר נושאים שיש לתת עליהם את הדעת בנושא הסכם בין שותפים, אך הם אינם מהווים תחליף בשום צורה לייעוץ וליווי משפטי פרטני ואישי.

פירוק השותפות.

האינסטינקט האנושי הטבעי, הוא לא לקחת בחשבון את התרחישים השחורים ביותר. רוב האנשים המקימים עסק נסחפים למערבולת של מחשבות על הצלחה, רווחי עתק, שבירת השוק והתרחבות לשווקים בינלאומיים, ולכן לא כוללים בהסכם השותפות את התנאים לפירוק שותפות. פירוק שותפות הינו עסק בעייתי ומסורבל, השותף מהווה חלק בלתי נפרד מהשותפות ועם הסתלקות אחד השותפים, השותפות מתפרקת. שותף המעוניין להיפרד מהשותפות חייב לקבל את הסכמת השותפים או למכור להם את חלקו בשותפות. הדבר יכול להיות להקשות ביותר על שותף המעוניין להיפרד מהשותפות במהירות. כאשר הסכם השותפים מכיל התייחסות לעניינים של פירוק השותפות, הוא יכול למנוע מראש את בעיית הפירוק ולחסוך הרבה כאב ראש לכל השותפים.

הסכם בין שותפים – הגדרת אחריות.

בעוד שתחומי האחריות וחלוקת התפקידים בחברות בע"מ מוגדרים היטב יחסית וישנה הפרדה בין החלקים השונים ובעלי התפקידים השונים, בשותפות אין הפרדה כזו בצורה מובנית. פקודת השותפויות (אותה פקודה שמסדירה את כל נושא השותפויות במדינת ישראל) לא מאפשרת חלוקה כזו, והמבנה החוקי של שותפות במדינת ישראל לא מסייע לכך. לכן, הסכם שותפים טוב חייב להגדיר מראש את חלוקת התפקידים, תחומי אחריות ואת הסמכויות השונות של בעלי התפקידים השונים.

מטרת השותפות.

כמובן שמטרת השותפות היא להניב רווחים לשותפים, אולם מומלץ שהסכם השותפים יכיל גם מטרות, או יותר נכון כיצד השותפות מתכננת להניב את הרווחים. בעוד שישנו יתרון מסוים בשמירה על רמה כלשהי של עמימות בניסוח מטרות השותפות (בכך שזה מאפשר לשותפים להתרחב לתחומים נוספים), מומלץ שלפחות בהסכם השותפים הראשוני (את ההסכם ניתן לשנות מאוחר יותר אם יש בכך צורך) תהיה התייחסות לתחום ספציפי ממנו השותפות מתכננת להתקיים. בנוסף, אפשרי גם לכלול התייחסות למדיניות גיוס ההון של השותפים, האם מדובר בהלוואה בנקאית, הלוואה חוץ בנקאית, משקיעים חיצוניים או הלוואת בעלים. התייחסות לכך בהסכם השותפים יכולה למנוע צרות בהמשך הדרך.
בסופו של דבר הסכם השותפות אמור מצד אחד להיות מקיף וממצא, אך מצד שני גם להיות פשוט וקל להבנה. הסכם שותפים נועד להסדיר את היחסים שבין כלל השותפים, ולכן אין להקל בו ראש. מומלץ לקחת בחשבון שהיפרדות של שותף מהשותפות הינה בעייתית, ועל-כן חשיבות קיומו של הסכם שותפים מקבלת משנה תוקף. כמו-כן, עורך דין המתמחה בשותפויות יכול לצפות ולמנוע בעיות מראש וכמובן להפוך את כל התהליך למדוייק וקל יותר.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: