עבירות כלכליות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

עבירות כלכליות הן עבירות הקשורות בנושאים כספיים ונועדו לרוב על מנת להשיג רווח כלכלי. עבירות אלו הן שם כולל לקבוצה רחבה של עבירות דוגמת העלמת מס, הלבנת הון, הוצאת חשבוניות פיקטיביות, עבירות בניירות ערך, עבירות על חוקי ניהול תאגידים, עבירות על חוק הגבליים עסקיים וכיוצא בזה. למרות שמדובר בעבירות המתבצעות ללא אלימות על ידי חתך רחב של אוכלוסייה ובכלל זה אנשי עסקים, בעלי עסקים עצמאיים ועוד (כלומר לאו דווקא מי שמוגדרים בעיניי החברה כפושעים) אלו עבירות פליליות לכל דבר ועניין, ולחקירה או אישום לגבי עבירות כלכליות יש להתייחס בכובד ראש. על כן יש לפנות לייעוץ וייצוג משפטי אצל עורך דין המתמחה בתחום כבר משלב החקירה הראשוני ובוודאי שיש להיות מיוצגים על ידי עורך דין אם וכאשר מתנהל נגדכם משפט פלילי בגין עבירות אלו. ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין הבקיא בתחום העבירות הכלכליות ובעל ניסיון בייצוג מול רשויות האכיפה השונות כמו רשות המיסים והמחלקה הכלכלית בפרקליטות, יכול להוות את ההבדל בין סגירת חקירה להגשת כתב אישום או בין הרשעה לזיכוי. גם במקרה של הרשעה עורך דין מומחה יוכל לדאוג כי העונש שיוטל עליכם יהיה מופחת ככל האפשר.

הענישה בעבירות כלכליות.

כמו כל עבירה פלילית לכל עבירה כלכלית קבוע בחוק עונש מקסימום אותו יכול להטיל שופט על מי שהורשע בביצוע העבירה. טווח הענישה בעבירות כלכליות רחב ונע מתשלום כופר דרך מאסר על תנאי ועד מאסר בפועל. בנוסף ניתן להטיל על מי שהורשע מגבלות שונות כמו איסור לכהן כדירקטור בחברות ציבריות. העונש נקבע על פי חומרת העבירה, ההיקף שלה וכיוצא בזה. כך לדוגמא העונש עבור העלמת מס על סך של כמה עשרות אלפי שקלים לא יהיה זהה לעונש שיוטל בגין העלמת מס של מיליוני שקלים. בשנים האחרונות הנהיגו בתי המשפט בישראל מדיניות של החמרה בענישה בנוגע לעבירות מסוג זה, כך שעונש המאסר מהווה את ברירת המחדל והוא מומר בעונש אחר רק במקרים חריגים. כך למשל בחודש ינואר 2016 גזר בית המשפט המחוזי בירושלים עונשי מאסר בפועל של 12 חודשים וקנס של מאות אלפי שקלים על מנכ"לי מאפיות לחם שהורשעו בעבירות כלכליות. העבירות בגינן הם הורשעו היו הפרה של הוראות חוק ההגבלים העסקיים ויצירת קרטל בתחום העיסוק שלהם. במסגרת פסק הדין ציין השופט כי נקודת המוצא בעבירות על חוק ההגבליים העסקיים הינה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח, וכן קנס כספי משמעותי (ת"פ 28192-08-12 מדינת ישראל נ' ירון יוסף אנגל ואח').

עבירות פלילות וארגוני פשע מאורגן.

למרות התדמית הנקייה של עבירות כלכליות שנהוג לכנותן גם עבירות "צווארון לבן", כלומר עבירות המבוצעות על ידי אנשי עסקים, פעמים רבות עבירות כלכליות מהוות תפקיד מרכזי בעצירת פעילות של ארגוני פשע. המקרה הידוע מכל הוא סיפורו של אל קפונה מאפיונר שפעל בארצות הברית בשנות ה-20 וה-30 של המאה העשרים ונתפס לבסוף על עבירת כלכלית של העלמת מס. בתקופה האחרונה החלו גם בישראל להשתמש בכלי של עבירות כלכליות כנגד ראשי ארגוני הפשע, כך, למשל לאחרונה נגזרו 8 שנות מאסר וקנס של מיליון ₪ על אריה (ריקו) שירזי על שלל עבירות ביניהן עבירות כלכליות של הלבנת הון והצאת חשבוניות פיקטיביות.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: