עו"ד מסחרי בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

המשפט המסחרי הינו תת ענף במסגרת המשפט האזרחי אשר עוסק בכל צרכיהם המשפטיים המגוונים של גופים מסחריים, עסקיים, כלכליים. המשפט האזרחי עסוק ביחסים שבין הפרט, האדם או החברה, לבין עצמם, וזאת להבדיל מהמשפט הפלילי, אשר עוסק בהגדרת נורמות התנהגותיות כחוקיות או בלתי חוקיות ע"י המדינה עבור תושביה, והמשפט המנהלי-ציבורי, אשר עוסק ביחסים שבין הפרט לרשויות הציבוריות.
עו"ד מסחרי בישראל, אשר נמנה כאמור על תחומי המשפט האזרחי, עוסק במכלול התחומים הקשורים בהתנהלותן השוטפת של חברות ועסקים, ולרבות כל תחומי הכלכלה, המסחר והתעשייה, ומכאן שהוא מטפל למעשה בשלל סוגיות משפטיות, רבות ומגוונות.

תחומי המשפט מסחרי.

כאמור לעיל, המשפט המסחרי עוסק במגוון נושאים משפטיים הנוגעים לגופים מסחריים, ומכאן שעל עורך הדין המסחרי בישראל בפרט, אך בעולם בכלל כמובן, לגלות למעשה בקיאות ומומחיות בתחומים רבים.

בין היתר, עו"ד מסחרי בישראל עוסק בנושאים הבאים:

עריכת הסכמים – הטיפול בהתקשרות במסגרת הסכמים, נמנה על אחד הנושאים אליהם נדרש ביותר עו"ד מסחרי, כולל בישראל, כמובן. לשם כך על עוה"ד המסחרי לטפל בהכנת מגוון הסכמים, כמעט מכל מין וסוג שהוא, ולנהל את המו"מ לגביהם כמו גם ניסוחם לפרטי פרטים. בין ההסכמים הללו ניתן למנות, לדוגמא, הסכמים בין חברה לספק, בין חברה ללקוח, בין עובד-מעביד, הסכמי סודיות, הסכמי יבוא-יצוא, וכיו"ב. לניסוח הסכמים אלו קיימת חשיבות ראשונה במעלה, וזאת על מנת להבטיח כי ההסכם יכובד למשעי ע"י הצדדים, ולא יגרור אותם לתביעות מיותרות אשר כרוכות בבזבוז ניכר של משאבי זמן, כספים, ואנרגיה.
ליטיגציה – הטיפול בליטיגציה מסחרית מתייחס לניהול כל ההליכים המשפטיים בפני בתי משפט וערכאות שיפוטיות אחרות של הלקוח המסחרי. המדובר בענף מורכב וחשוב מאד, המצריך בקיאות רבה הן בסדרי הדין האזרחי, הן בדיני הראיות, והן בדין המהותי.
דיני חברות, לרבות הקמת חברות ופירוקן –  כאשר העסק המסחרי של הלקוח מאוגד כחברה, על עורך הדין המסחרי בישראל לטפל בכל הקשור בהקמת החברה בישראל, ופירוקה בעת או מידת הצורך. הטיפול בהקמת החברות בישראל כולל טיפול בשלב הפורמאלי של רישומה ברשם החברות, הכנת תקנון החברה, הסכם מייסדים ועוד, ואילו הטיפול בפירוקן כולל את הטיפול בכל סוגי הפירוקים למיניהם, בין אם המדובר בפירוק מרצון ובין אם המדובר בפירוק כפוי. כמו כן, עוה"ד מסחריים מטפלים בכל הסוגיות הכרוכות בדיני חברות, לרבות הכנת פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון, אישור זכויות חתימה, דיווחים לרשם החברות, ובמקרה של חברה ציבורית – גם בכל הקשור לדיווחים לבורסה לני"ע ולרשות לני"ע. כאשר החברה הפועלת בחו"ל, על עורך הדין המסחרי לספק לה גם ייעוץ  לא רק לגבי פעילותה בישראל, אלא גם בכל הקשור למערכת היחסים שלה עם גופים וחברות במדינות בחו"ל, ולרבות עם הרשויות במדינות אלו. הטיפול במסחר בינלאומי כרוך, מטבע הדברים, גם בטיפול  במיסוי הבינלאומי, אשר מצריך בקיאות ספציפית במערכת המיסים של אותה מדינה בחו"ל אשר החברה התקשרה עם גוף כלשהו ממנה, וזאת על מנת להקטין ככל הניתן את נטל המס הזר שיחול על החברה, בכפוף לחוקי המס הזרים של אותה מדינה בחו"ל.
הגנה על זכויות קניין רוחני – במסגרת הטיפול במשפט המסחרי, על עוה"ד לדאוג להגנת זכויות הקניין הרוחני של הלקוח המסחרי שלו, וזאת בין אם המדובר ברישום הפורמאלי של הזכויות טעונות הרישום כגון,  סימן מסחר, פטנטים, ומדגמים, ובין אם המדובר בטיפול כנגד המפרים את זכויות הקניין הרוחני של הלקוח.
טיפול במצבים של חדלות פרעון – מטבע הדברים, המשפט המסחרי עוסק גם בחלקים הפחות נעימים של ניהול עסק, וזאת במיוחד כאשר העסק מגיע או עלול להגיע למצב של חדלות פרעון: כינוס נכסים, מימוש בטוחות, הקפאת הליכים, הוצאה לפועל וכדומה.

ענף המשפט המסחרי הינו ענף מורכב המצריך בקיאות והכרות מעמיקה עם החוק הישראלי, החוק הבינלאומי, ומערכות המשפט והממסד בישראל ובחו"ל, אשר רלוונטיות לתחום זה, ועל כן חשוב ומומלץ ביותר להתייעץ ולהיעזר בעו"ד מסחרי בישראל, מקצועי ומנוסה בתחום זה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: