איך תבטיחו את זכויותיכם בירושה בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

החוקים השונים בכל מדינה בנוגע לירושות גורמים לאנשים להפסיד המון כסף ורכוש כאשר אינם עורכים צוואות נכונות, מחד גיסא, או כאשר הם אינם מודעים לזכויותיהם לפי החוק הנכון, מאידך גיסא. לשם הבטחת זכויות בירושה בישראל, המצב האידיאלי מחייב להתייעץ עם עורכי דין מקומיים בכל הקשור לדיני ממון ורכוש בכלל, וכל מה שקשור לצוואות בפרט, אולם אנשים נמנעים מכך במחשבה שצוואה היא צוואה ולכן אין הבדל, וזהי טעות חמורה שעלולה לעלות לכם ברכוש המשפחתי ובהרבה כסף.

הבטחת זכויות בירושה בישראל, של אלו בעלי אזרחות שונה.

אחד הנושאים הטעונים ביותר במשפט הוא דיני ירושות. הדבר מערב גם אמוציות רבות וגם שיקולים שונים שמאוד קשה לאמוד אותם ולהכריע בהם כאשר מדובר בצוואות וירושות, במיוחד של בעלי רכוש ומטלטלין רבים בשתי המדינות. המוזר הוא שאנשים שיש להם רכוש יודעים לנהל אותו בעזרת ליווי צמוד של עורכי דין, מקבלים ייעוץ וייצוג משפטי בכל צעד והחלטה שהם מקבלים, אבל חושבים שבענייני צוואות וירושות יש דין אחד לכולם בכל מקום בעולם, ולא היא. מתברר כי ההבדלים התרבותיים מכתיבים גם התייחסות שונה בעניין זה, ואי ידיעת החוק אינה פוטרת אדם מאחריות לניסוח הצוואה שלו כחוק. איך תבטיחו את זכויותיכם בירושה בישראל? ראשית, על ידי התייעצות עם עורכי דין שיסבירו לכם את המצב לאשורו כדי שגם תוכלו לנקוט צעדים ולהבהיר את המצב כיורשים, עם כל אי הנעימות שבכך. זה גם יכין אתכם טוב יותר לכל קרב משפטי עתידי שעלול להיות על הירושה שחשבתם שתגיע אליכם בדין. שנית, אתם עשויים לכתוב את הצוואות שלכם טוב יותר לדור הבא, ואפילו טוב מכך – לרשום את הרכוש והנכסים שלכם נכון לפי החוק שאתם מוצאים לנכון לפעול לפיו. מומלץ לא לקחת כמובן מאליו את העובדה הזאת ולוותר על הבהרת המצב המשפטי, אחרת זה יעלה לכם ממון רב או משפט מיותר רק כדי לגלות שאכן הפסדתם את הירושה שלכם.

החוק הישראלי בענייני ירושה.

איך תבטיחו את זכויותיכם בירושה בישראל? החוק הישראלי מתיר לאזרחים חופש רב בקביעת היורשים שלהם בצוואה. עם זאת, יש לדעת כי יש חוקים שמקנים למדינה את הזכות לרשת רכוש של מי שאין לו כלל משפחה, גלמודים למיניהם, ולכן רצוי מאוד להבטיח שבמקרים כאלה תהיה צוואה או רישום מסודר של קרובים שזכאים לרשת אתכם. מאליו מובן שאם לבעלי אזרחות ישראלית יש קרובים שהם אינם חפצים להוריש להם דבר, עדיף לקבוע זאת במפורש משום שיש חוקים בישראל שמורישים לקרובי משפחה אוטומטית אם לא הייתה צוואה. כך שלא תוכלו להתחמק מזה אם אין לכם צוואה. החוק הצרפתי, למשל, גם הוא קובע זכו ירושה אוטומטית לבני זוג וילדים במקרים שבהם מנסים להדיר אותם, וזה אינו ניתן לשינוי כלל. גם בכתיבת צוואה יש חוקים כיצד לעשות זאת נכון. בישראל אסור להודיע ליורשים לפני חתימת הצוואה מה הורישו להם או להביא אותם למעמד חתימת הצוואה כדי למנוע השפעה על בעלי הצוואה, לדוגמה. במקרים כאלה הצוואה אינה תקפה. כמו כן, איך תבטיחו את זכויותיכם בירושה בישראל? קבלו ייעוץ מעורך דין כיצד לרשום לפני כן את הרכוש שאתם רוצים להוריש בצורה כזאת שתבטיח שיגיע רק לידי מי שאתם רוצים שיגיע אליו. כמו לדוגמה, רישום נכס על שם יורש כמתנה בהתניה שלעולם לא יעבור לידי בני הזוג שלהם. רק עורך דין יוכל לייעץ לכם כיצד לעשות זאת נכון ולהבטיח שרק מי שתרצו יקבל זאת.

השינויים האחרונים בחוק הצרפתי בענייני ירושה.

בעניין ירושות בצרפת, החוק שונה לאחרונה באוגוסט 2015, בהתאם לחוק האירופי החדש. עד היום, תושב חוץ שיש לו עיזבון בישראל, הרשם לענייני ירושות ידרוש לדעת מהו החוק במקום מושבו או מקום אזרחותו של המוריש בנוגע לרכוש הקיים בישראל. למי שיש אזרחות כפולה, ישראלית וצרפתית, יש לדעת כי עד אוגוסט 2015 היה הבדל בין מקרקעין למטלטלין, כך שאם בישראל היו נכסי מקרקעין וזהו מקום הימצאו של הנכס, חל עליו הדין של מקום הימצאו, כלומר ישראל. בנכסי מטלטלין הכוללים חשבונות בנק, ניירות ערך וכדומה, החוק הצרפתי קבע כי החוק של מקום מושבו האחרון של המוריש הוא הקובע. כעת השתנה הכל, אם כי ניתנה הזכות לכל מוריש לקבוע בצוואתו איזה דין יחול על הצוואה שלו, ישראל או צרפת. אם לא קבע, הדין יהיה מקום מושבו האחרון של המוריש. כלומר, בעל אזרחות כפולה שחי בישראל – החוק הישראלי. אם הוא תושב צרפת – החוק הצרפתי, ואם הוא תושב ישראלי בצרפת – החוק הישראלי. איך תבטיחו את זכויותיכם בירושה בישראל. על ידי זה שייכתב במסמך נוטריוני או משפטי מהו הדין שהוא רוצה שיחול על עזבונו בעת פטירתו מבלי להבדיל בין נכסי מקרקעין לבין נכסי מטלטלין. למי שמקבל ייעוץ משפטי ויודע שהחוק הצרפתי שונה בכל הקשור לירושה של ילדים ובני זוג, יהיה נוח יותר לבחור בצוואתו ובמסמך מתאים איזה חוק יקבע בנוגע לירושה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי וייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: