עבירות צווארון לבן

מאת: עו"ד אלי שמעוני

המונח עבירות צוארון לבן אינו מונח בעל הגדרה משפטית אלא מדובר בהגדרה סוציולוגית יותר המתייחסת לסוג העבירות ולמעמד החברתי-כלכלי של העבריין. עבירות צווארון לבן הינן עבירות המתבצעות ללא אלימות, על ידי מי שמחזיק בכוח כלכלי או חברתי מתוקף עיסוקו ומשרתו, ומשתמש בכוח זה לביצוע עבירות כלכליות-פיננסיות לטובתו האישית. השם עבירות צווארון לבן בא לתאר את העבריינים עצמם – אנשי עסקים, בעלי מקצועות חופשיים וכיוצא בזה. כלומר, על פניו מדובר באנשים נורמטיביים שאינם עוסקים דרך קבע בפעולות פשיעה ואינם בעל עבר פלילי. עבירות צווארון לבן כוללות מגוון רחב של עבירות כלכליות. העלמת מיסים, הלבנת הון, עבירות על חוקי ניהול תאגידים, עבירות בניירות ערך, שוחד, מעילה כספית, זיוף מסמכים, עבירות על חוקי ההגבלים העסקיים ועוד. עבירות צווארון לבן הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין והמבצע אותן צפוי לעמוד לדין פלילי. בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה של החמרה בענישה בגין עבירות צווארון לבן מתוך ההבנה שלמרות שאלו עבירות ללא נפגע או קורבן מיידיים, הן גורמות נזק עצום לחברה בכללותה.

גניבה בידי מורשה.

בחודש ינואר 2016 נדון בבית המשפט המחוזי בלוד ערעור על עונשה של מנהלת חשבונות שהורשעה בעבירת גניבה בידי מורשה. אחד מתפקידיה של הנאשמת שהורשעה היה לטפל בנושא תשלום מקדמות מס של לקוחותיה שלצורך כך העבירו לה כספים. בשישה מקרים שונים היא השתמשה בכספים שהועברו לה כדי לשלם את חובותיה האישיים למס הכנסה. סך הכל גנבה באופן זה סכום של כ- 22,000 ₪. בית המשפט קבע כי מדובר בעבירה חמורה ואין מקום להקלה בעונש. עוד ציין בית המשפט כי העובדה שאין לה עבר פלילי אינה רלוונטית כי זה המקרה ברוב המקרים של עבירות צווארון לבן. בית המשפט גזר עליה 2 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי וחתימה על התחייבות בסכום של 40,000 ₪ להימנע במשך 3 שנים מביצוע עבירות רכוש (עפ"ג 42908-08-15 מדינת ישראל נ' לאה ברק).

מעילה בכספי לקוחות.

בחודש מרץ 2016 ניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב גזר דינו של עורך דין שהורשע בשורה של עבירות צווארון לבן הקשורות למעילה בכספי לקוחותיו. עורך הדין הורשע לאחר שהוכח כי בתשעה מקרים שונים שלח יד לכספים של לקוחות עבורם פעל בחשבונות בנק בשוויץ, הוציא מהם כסף במרמה תוך הבטחה לערוך עסקאות עבורם, משך כספים ללא רשותם וכיוצא בזה. הוא הורשע בביצוע העבירות הבאות: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; זיוף מסמך בנסיבות מחמירות; שימוש במסמך מזויף; גניבה בידי מורשה. בית המשפט ציין כי מדובר בפרשה חמורה הפוגעת במגוון ערכים: הצורך בהגנה ראויה על רכוש הציבור, הצורך להבטיח התנהלות בנקאית תקינה ואמינה גם באמצעות נציגים מורשים, והצורך להסתמך על הוראות כתובות בביצוע פעולות בנקאיות. בית המשפט גזר עליו 7 שנות מאסר בפועל, 12 חודשים מאסר על תנאי, וקנס על סך 300,000 ₪. בנוסף קבע בית המשפט כי עליו לשלם פיצוי בסך של 250,000 ₪ לכל אחד מקורבנות העבירה (ת"פ 40174-08 מדינת ישראל נ' יוסי נאמן).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: