הסתבכתם עם מס הכנסה? הואשמתם בעבירות מס/הלבנת הון?

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הקולנוע והטלוויזיה מלמדים אותנו שרובם ככולם של אלו הנזקקים לשירותיו של עורך דין פלילי הם בדרך כלל אנשים שפשעו פשע מוגדר וברור, כמו פגיעה קשה ברכוש או באדם, כלומר, פשעים פליליים מובהקים. עבירות פליליות אחרות, אשר הן פחות פוטוגניות אבל חמורות באותה מידה, הן עבירות הנחשבות ל"עבירות צוואר לבן" – עבירות מס/הלבנת הון על כל סוגיהן.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, עבירות מסוג זה אינן מקושרות אוטומטית רק לארגוני פשע אלא מבוצעות מדעת וגם שלא מדעת לעתים על ידי אנשים נורמטיביים שאינם מבינים אפילו שהם עוברים על החוק. משום כך, חשוב לזכור, הסתבכתם? זקוקים לעורך דין בתל אביב? פנו למשרד אלי שמעוני כדי להבין איך אפשר לטפל בכך ולחלץ אתכם בדרך הטובה ביותר. העבירות הבאות הן בדיוק מה שעלול לסבך אתכם בפלילים.

מהן עבירות מס/הלבנת הון ולמה הן פליליות?

במדינת ישראל, בדיוק כמו בכל העולם, על כל הון שיש בידיכם או מגיע אליכם אתם מחויבים לדווח ולשלם מס הכנסה כחוק. ברוב המקרים אנשים מרוויחים את ההון שלהם ממקורות נורמטיביים, כך שהם לא מקבלים אותו ממקורות מפוקפקים. אבל כאשר הם נמנעים מלדווח על הון זה לרשויות המס הם מבצעים עבירה פלילית מובהקת. זה רק נדמה שלא ייתפסו אם יצליחו להחביא את הכסף, משום שכדי לעשות זאת יצטרכו בשלב כלשהו לענות על אי תאימויות בין הצהרות ההון שכל עצמאי מחויב בהן לבין מה שיש להם בפועל. אם ההון המוסתר מקורו בעבירה פלילית, על אחת כמה וכמה שהמדינה רואה זאת לחומרה אף יותר, גם אם לא אנחנו ביצענו את העבירה שהניבה את ההון הזה.

מה יכול עורך דין לעשות במקרה כזה?

עורכי דין של עבירות הלבנת הון מתמחים בשילוב שבין הפלילי לבין עבירות מס והון. מטבע הדברים מדובר בהתמחות ייחודית שגם מחייבת ניסיון רב וידע מדוקדק בכל נבכי החוק ובכל סעיפיו. כמובן שרצוי לא להגיע למצב כזה בכלל, אולם אם כבר הסתבכתם? זקוקים לעורך דין בתל אביב? זהו בדיוק סוג המשרד שאתם צריכים שייצג אתכם מהרגע שבו עוצרים אתכם לחקירה או מודיעים לכם על חשד כלשהו של רשויות המס. אל תנסו שום דבר בעצמכם משום שיש לדעת כיצד לענות לרשויות המס ואילו מסמכים ותשובות לספק על מנת למנוע השלכות כספיות כבדות עליכם ולחלץ אתכם ממאסר או קנסות נוספים. משום שזאת יש לדעת, לא כולם מסתפקים בתשלום כופר לרשויות המס. יש עבירות הלבנת הון שמסתעפות לעבר התחום הפלילי המובהק, ואם חלילה קיימים רישומים קודמים המצב מחייב טיפול מיומן של עורך דין המתמחה בכך.

תיווך הון שמסבך אתכם.

לא רק ארגוני פשע מלבינים הון על ידי העברתו דרך גורם שלישי. כל סכום שיעבור דרככם להפקדה בבנקים ואינו מדווח מפליל אתכם וחושף אתכם לכתב אישום. גם אם העסק חוקי, המעשה עצמו אינו חוקי. זוהי עבירה פלילית גם אם האיש זכה בכסף בהימורים כלשהם, או כל מקור אחר. במקרה כזה, ללא ספק הסתבכתם. זקוקים לעורך דין בתל אביב? כתב האישום שיוגש נגדכם מדבר על הלבנת הון והמשטרה תיכנס לתמונה כדי למצוא את מקור הכסף בחקירה. הסיבה פשוטה – כל הבנקים והמערכות הפיננסיות חייבות לדווח על כל סכום כסף שמופקד בהן, במיוחד הגדולים שבהם. כך שבמוקדם או במאוחר זה יתגלה ואתם תזדקקו לעורך דין מנוסה בתחום זה.

הצורות השונות של העלמות מס/הלבנת הון.

יש דרכים רבות להעלים מס והלבנת הון היא אחת מהן. לעבירות הנוספות קוראים בשם הכללי השתמטות ממס, והן תלויות בסוג המס ומאפייניו. מלבד דיווח על הכנסה קטנה יותר, אפשר לדווח בצורה פיקטיבית על הוצאות בגין עסקאות שונות, אמיתיות או פיקטיביות, מה שנקרא בלשון העם חשבוניות פיקטיביות. כל ניסיון להציג הוצאות פרטיות כהוצאות עסקיות, קבלת הקלות מס בעקבות מצג שווא – לדוגמה, בישראל יש סוגים שונים של הקלות מס גם לתושבי יישובים באזורי עדיפות, ושם נפוצים מעשי מרמה עקב דיווח כוזב על מגורים באזור עדיפות כזה לצורך קבלת הטבות המס מהמדינה.
יש לדעת כי גם מה שמוכר על ידי האנשים כתכנון מס לגיטימי עשוי בתנאים מסוימים להיחשב לעבירות מס/הלבנת הון בשל התחמקות בגלל האמצעים שבהם זה נעשה. תכנון מס לגיטימי נעשה חוקית, השתמטות ממס ייעשה בדרך הפרת החוק. עם זאת, מתברר שזה נתון לפרשנות של הרשויות ובית המשפט. כך שקורה לא מעט שאזרחים נורמטיביים נחשדים בכך. במקרה כזה, הסתבכתם? זקוקים לעורך דין בתל אביב? אל תנסו לפתור זאת לבד אלא רק בליווי צמוד של עורך דין שגם מכיר את כל בעלי התפקידים ויודע כיד להניע את המהלכים האלה כדי לחלץ אתכם מהחשד ולמנוע השלכות מחמירות על עתידכם וחשבון הבנק שלכם.

כיצד יכול עורך דין לסייע לכם?

בעבירות מס/הלבנת הון, מלבד ההליך הפלילי הרגיל שכרוך לעתים בעונשי מאסר, קיימת גם חלופה שנקראת תשלום כופר. במקרה הכי גרוע שבו לא תוכלו להפריך את החשד נגדכם, תגיעו לבית המשפט ושם בוודאי שתזדקקו לייצוג משפטי ולעורך דין שינסה להפחית ככל האפשר את חומרת כתב האישום נגדכם. אולם קיימת גם חלופה בעבירות מסוג זה – תוכלו להיעזר בחלופה זו בתיווך עורך דין מנוסה, וזהו התשלום שמוטל על החשוד כהליך מנהלי בעבירת השתמטות במס, ובכפוף לוועדה מיוחדת.
כנגד החשוד בהשתמטות ממס מוגש כתב אישום, על מנת שבית המשפט יפסוק בעניין ויקבע את העונש אם החשוד יימצא אשם. הליך זה אינו שונה מהמקובל בעבירות אחרות. לחלופין נערך הליך ייחודי לעבירות מס, והוא תשלום כופר – תשלום המוטל בהליך מנהלי על חשוד בהשתמטות ממס, על פי בקשתו של החשוד, בהתאם להחלטתה של ועדה המיועדת לכך.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, מיסוי והלבנת הון, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: