הסכם מייסדים להקמת חברה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כאשר מספר אנשים מחליטים להקים ביחד חברה, ההמלצה היא שיחתמו על הסכם – המכונה הסכם מייסדים – על מנת להסדיר את מערכת היחסים ביניהם ואת אופן ניהול החברה. אומנם לא קיימת חובה לערוך הסכם כזה, אך הדבר מומלץ ביותר בכדי שלכל הצדדים המעורבים (יזמים ומשקיעים) יהיה ברור מהם חובותיהם וזכויותיהם ביחס לחברה שהם מקימים. כך ניתן למנוע אי הבנות וסכסוכים עתידיים. רצוי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום דיני החברות בכדי שינסח עבורכם את ההסכם. כך תוכלו להיות בטוחים כי לא "תפספסו" נושאים שחשוב להתייחס אליהם בהסכם להקמת חברה, ושההסכם מנוסח בבהירות ועל פי החוק. חשוב לציין כי הצורך בהסכם מייסדים זהה גם כאשר מדובר בעסקים קטנים ובינוניים וגם כשמדובר בחברות גדולות יותר. מכאן שגם כאשר מדובר בעסק קטן או בהשקעה כספית לא גבוהה מומלץ לחתום על הסכם כאמור. החשיבות של חתימת ההסכם היא רבה. כך למשל, בחודש יולי 2015 פסק בית משפט השלום בפתח תקווה כי בהיעדרו של הסכם לא ניתן לקבוע מה היו ההתחייבויות הכספיות של השותפים כלפי החברה ועד מתי הם היו אמורים למלא אותן ועל כן לא ניתן לקבוע שאחד השותפים אכן הפר את התחייבויותיו להזרמת כספים לקופת החברה (ת"א 43163-05-10 יובל קרמונה נ' אהוד בלושטיין).

הנושאים שיש להתייחס אליהם בהסכם מייסדים.

הסכם מייסדים צריך להגדיר מהי מטרת החברה – כלומר מה יהיה עיסוקה של החברה וכיצד היא תהיה מאוגדת. בנוסף, על ההסכם לקבוע מי יהיו בעלי המניות בחברה ומה שיעור האחזקה של כל אחד מהמייסדים. כמו כן אחת המטרות המרכזיות של הסכם מייסדים היא להגדיר את ההתחייבויות הכספיות של המייסדים כלפי החברה (כלומר כמה כסף כל אחד מהם משקיע בהקמת החברה), ומנגד כיצד יחולקו רווחי החברה, אם יהיו, בין המייסדים. מומלץ גם להתייחס לדרך בה ניתן לצרף משקיעים נוספים בעתיד. נושא מרכזי נוסף שכדאי להסדיר כבר בהסכם המייסדים הוא אופן ניהול החברה וחלוקת התפקידים בין השותפים השונים. יש להגדיר מה יהיה התפקיד של כל שותף, האם יעבדו בחברה כשכירים, מה יהיה היקף העבודה וכיוצא בזה. כמו כן כדאי לקבוע את הדרך בה ימונו דירקטוריון ובעלי תפקידים נוספים בחברה. כמובן שאפשר לכלול בהסכם נושאים נוספים כמו מתי וכיצד תפורק החברה, תהליכי גיוס עובדים, תהליכי גיוס משאבים ועוד. ההמלצה היא לנסות ולהסדיר מבעוד מועד אספקטים רבים ככל הניתן לגבי פעילות החברה המוקמת. כך ניתן יהיה למנוע סכסוכים ואי הסכמות עתידיים.

היחס בין הסכם מסוג זה לתקנון חברה.

בעוד שכאמור, אין חובה לחתום על הסכם מייסדים, קיימת חובה חוקית לנסח תקנון לחברה – ולא ניתן להסתפק בהסכם המייסדים כתחליף לתקנון. תקנון חברה מוגש לרשם עם התאגדות החברה וחייב לכלול את שם החברה, מטרות החברה, ההון של החברה והאם מדובר בחברה בע"מ. בנוסף התקנון יכול להתייחס גם לזכויות והחובות של בעלי המניות, דרכי הניהול של החברה וכל נושא אחר שבעלי המניות ראו לנכון להסדיר בתקנון. בעצם הסכם המייסדים והתקנון הם מסמכים המשלימים זה את זה ולא מחליפים זה את זה ומומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום בכדי להחליט אליו נושאים עדיף להסדיר בתקנון ואילו נושאים כדאי להסדיר בהסכם המייסדים.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, עוסק בדיני חברות ותאגידים ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: