הסכם בעל פה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

אחד הדברים שחשוב לזכור כאשר מנהלים עסקים הוא שחוזה מחייב יכול להיכרת גם בעל פה ואין צורך או חובה להעלות את הדברים על הכתב בכדי שהם יחייבו את הצדדים ויחשבו כהסכם בעל פה. לכך יש מספר חריגים כאשר המרכזי בהם הוא עסקאות נדל"ן המחייבות חוזה כתוב. במהלך הרגיל של החיים אנחנו מתקשרים פעמים רבות בהסכמים בעל פה מבלי לתת על כך את הדעת. לדוגמא, אדם מזמין שרברב לתיקון נזילה, מקבל ממנו הצעת מחיר, מאשר אותה ונותן לשרברב אישור לבצע את העבודה. אדם זה בעצם כרת חוזה בעל פה עם אותו שרברב. שום דבר לא נכתב ונחתם אך ברור שישנה התקשרות מחייבת בין שני הצדדים. העובדה שניתן לכרות חוזים מחייבים בעל פה, מצריכה אותנו לנהוג בזהירות בכדי שלא נמצא את עצמנו כבולים בחוזה שאינו עונה על צרכינו העסקיים או האישיים.

מתי הסכמה בעל פה נחשבת לחוזה מחייב.

בכדי שהסכמה בעל פה תחשב לחוזה מחייב עליה לעמוד בשני תנאים מרכזיים. התנאי הראשון הוא גמירות דעת. יש להראות ששני הצדדים היו בעלי גמירות דעת להתקשר זה עם זה בחוזה. כלומר ששני הצדדים התכוונו לכרות ביניהם חוזה. פעמים רבות קשה להוכיח האם היתה גמירות דעת אצל הצדדים שכן מדובר במצב נפשי, יחד עם זאת, ניתן במקרים מסוימים באמצעות ראיות חיצוניות (דוגמת העברת תשלומים) להוכיח כי התקיימה גמירות דעת אצל הצדדים. התנאי השני שצריך להתקיים נקרא תנאי המסוימות. הכוונה היא האם היתה הסכמה על הפרטים הספציפיים הרלבנטיים לעסקה או להתקשרות – לדוגמא מה השירות/הנכס שנרכש, מה המחיר, מתי תתבצע האספקה וכיוצא בזה. כמובן שהפרטים הרלוונטיים משתנים מהסכם להסכם. מכאן שאם במהלך שיחה בעל פה גם אתם וגם הצד השני הוכחתם כוונה להיקשר בחוזה וסיכמתם ביניכם על הפרטים המהותיים לחוזה הרי שיש ביניכם הסכם בעל פה והוא מחייב אתכם בדיוק כמו הסכם כתוב וחתום.

המשמעות המשפטית של הסכם בעל פה.

מרגע שנכרת חוזה בעל פה הוא מהווה הסכם משפטי לכל דבר ואם מי מהצדדים יפר אותו יוכל הצד השני להגיש תביעה בגין הפרת חוזה ולדרוש את אכיפת החוזה או פיצויים. בכל מקרה בו אתם מואשמים שהפרתם הסכם בעל פה או שהסכם בעל פה שאתם צד לו הופר על ידי הצד השני, עליכם לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין המתמחה בדיני חוזים. מאחר שמדובר בהסכם בעל פה קודם יש להוכיח שאכן נכרת חוזה, ואם כן מה הם בדיוק תנאי החוזה עליהם הוסכם בעל פה והאם אכן היתה הפרה שלהם. הוכחה של התקיימות או אי התקיימות של הסכם בעל פה או של הפרה של הסכם כזה, הינה מורכבת יחסית ועל כן מומלץ תמיד לעלות את הדברים על הכתב. כך בחודש אוגוסט 2011 נדון בבית משפט השלום בחיפה מקרה בו היתה מחלוקת בין הצדדים האם נכרת הסכם בעל פה או שמא היה מדובר רק במשא ומתן שלא הבשיל לחוזה מוגמר בגלל שלא סוכמו כל הפרטים, זאת בקשר להשתתפות משותפת במכרז. בית המשפט פסק כי גם אם ההסכמות בעל פה לא התייחסו לכלל הנושאים הרלבנטיים לחוזה אין זה אומר שלא נכרת חוזה מחייב מאחר שפעמים רבות בוחרים צדדים לחוזה להשאיר נושאים מסויימים להכרעה מאוחרת. בית המשפט קבע כי המבחן העיקרי הוא גמירות הדעת של הצדדים ולא המסוימות של החוזה ועל כן פסק כי בין הצדדים נכרת חוזה מחייב בעל פה (ת"א 18898-09-09 קבוצת פיוז'ן השקעות בע"מ נ' פלפלת שירותי הסעדה בע"מ).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: