תביעות ליקויי בנייה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כניסה לדירה חדשה שנרכשה מקבלן וזה עתה הסתיימה בנייתה הינה מרגשת וכמובן מלווה בשמחה רבה. עם זאת, גם דירה חדשה לגמרי אינה חפה מבעיות ולעתים מתגלות בה ליקויים אשר פוגמים בהנאה או אפילו מסבים עוגמת נפש ורבה ובמקרים מסוימים אף הופכים את המגורים בדירה לבלתי נסבלים או אף בלתי אפשריים כלל. עם זאת, אין מדובר בסוף פסוק ואין כל מקום להשלים עם ליקויי בנייה ומיד עם גילוי הליקויים מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בתחום על מנת לקבל הדרכה וייעוץ באשר לזכויות ואפשרויות הפעולה.

חוק המכר (דירות).

החוק העיקרי הרלוונטי למקרים שבהם מתגלים ליקויי בנייה הינו חוק המכר (דירות), התשל"ג-1973, אשר מסדיר את דרכי הפעולה במקרים אלו ואת חובות מוכר הדירה כלפי הקונה. על פי חוק המכר, על רוכש הדירה לתת למוכר הדירה (לרוב יהיה זה הקבלן) הזדמנות נאותה לתקן את ליקויי הבנייה ואילו המוכר מחויב לתקן את הליקויים תוך זמן סביר. זמן סביר נמדד בהתאם לנסיבות ותלוי גם בהיקף ומורכבות העבודה הנדרשת לצורך התיקון וכמובן גם בדחיפות התיקון, שכן אין דין ליקוי שמסב אך ורק אי נעימות לליקוי בטיחותי המסכן חיים או ליקוי שאינו מאפשר כלל מגורים בדירה.
היה והמוכר אינו טורח לתקן את ליקויי הבנייה תוך זמן סביר עומדות לרשות הקונה שתי אפשרויות עיקריות. האחת, לתקן את הליקויים ולתבוע מהמוכר פיצוי כספי בגין ההוצאות שנלוו לתיקון ושתיים, לפנות לבית משפט בתביעה לחיוב המוכר לביצוע התיקון.

ברור לכל, כי תיקון ליקויי הבנייה יתעכב במקרה של פנייה לבית משפט לחיוב המוכר לביצוע התיקון, אך חשוב מאוד להבין, כי במקרה של ביצוע התיקון שלא על ידי המוכר, אלא על ידי הקונה או מי מטעמו, האחריות לליקויים אינה חלה עוד על המוכר, אלא חלה על מי שתיקן את הליקוי בפועל.

באשר לתקופת ההתיישנות על ליקויי בנייה, הרי שזו נעה במרבית הליקויים בין שנה ל-7 שנים ותלויה בסוג הליקוי. במקרה של ליקוי קיצוני ביותר, כדוגמת כשל בשלד המבנה שבעקבותיו כלל לא ניתן לגור בדירה עקב היותה מסוכנת למגורים, תקופת ההתיישנות מתחילה אך ורק מרגע גילוי הליקוי.

היקף הפיצוי בגין ליקויי בנייה.

הפיצוי בגין ליקויי בנייה אינו מסתכם אך ורק בעלותו הישירה של תיקון הליקוי, כי אם גם יש לכלול בתוכו כל נזק עקיף שנגרם לקונה (או כל אדם אחר, כדוגמת דייר משנה) וכן כל הוצאה שהוצאה בעקבות הליקויים ובכלל זאת, נזקים שנגרמו לרהיטים עקב הליקוי (רלוונטי בעיקר במקרים של נזילות והצפות), אבדן ימי עבודה, הוצאות בגין אנשי מקצוע כגון עורך דין ומומחה הנדרש לבחון את הליקויים ואת היקף הנזק, עלות הובלה ופתרון דיור חלופי במידת הצורך, שירותי ניקיון וכן פיצוי בגין עוגמת נפש שנלוותה לליקויים ולתיקון שנלווה להם.

רק לאחרונה, בפסק הדין שניתן במסגרת ת"א 27854-04-12 ביום 13.05.2015, ניתן פסק דין המורה לקבלן לפצות רוכשי בית פרטי בפיצוי בסך של כ-76,000 ₪, ובכלל זאת פיצוי בגין עלות תיקון הליקויים, בגין דיור חלופי, הוצאות הובלה, הוצאות אחסנת ריהוט, בגין ריהוט שנפגם, הוצאות מומחים, הוצאות משפט (כולל שכ"ט עו"ד והחזר אגרה) וכן פיצוי בגין עוגמת נפש.

עורך דין נזיקין – מה תפקידו של עורך דין בתחום הנזיקין וכיצד מתבטאת מומחיותו בנושא?

ליקויי בניה.

הקמה של בית מגורים חדש היא אתגר כאשר יש כל כך הרבה גורמים מעורבים וכל כך הרבה דרישות מקצועיות אותן צריכים למלא. לפיכך, ממש לא מפתיע לגלות שאנחנו יוצרים סטנדרט גבוה מאוד של דרישות בטיחות ומקצועיות מאנשי עולם ההנדסה האזרחית, בוודאי אם מדובר על מבנים שצריכים לשרת כמויות גדולות של תושבים ואזרחים. בהנחה ואתם משקיעים ברכישת נכס חדש, אחת המשימות המרכזיות שעומדות לפניכם היא הבחינה בקיומם של ליקויי בנייה כאלו ואחרים, אשר עלולים לסכן אתכם ואת שאר הדיירים בנכס וצריך לטפל בהם לפני שתיכנסו לגור בתוך המבנה. כאן נכנסים לתמונה אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני, אשר יכולים ללוות אתכם לאורך תהליך התביעה ולסייע לכם במציאת הפתרונות המשפטיים הנכונים לכם.

מה הם ליקויי בניה ומדוע חשוב למנוע אותם?

ליקויי בנייה הם שם כולל למגוון רחב של בעיות מבניות, הנדסיות ואפילו בעיות בתחום התשתיות שיכולות להשפיע על סטנדרט המגורים בדירות או מבנים שונים. החל מבעיות שיכולות להפוך את בית המגורים למסוכן, וכלה בבעיות אשר משפיעות על רמת החיים וצריך לטפל בהם לפני שאתם נכנסים אל תוך הנכס. ולפעמים, ההתמודדות עם ליקויי בנייה עוברת מהמישור ההנדסי אל המישור המשפטי, כאשר הקבלן לא מסכים לבצע את העבודות או שיש מחלוקת בנוגע להסכמים הקיימים בין הקבלן לבין בעלי הדירות. לפיכך, כאשר אתם לא מצליחים לפתור את בעיית ליקויי הבנייה שלכם, צריך לפעול במישורים המשפטיים המקובלים כדי לשמור על הזכויות שלכם ולהיכנס לבית המגורים כאשר הוא בטוח בלי כל צל של ספק.

אם אתם מסתבכים – אל תוותרו על שירותיו של עו"ד מיומן.

ככל שמדובר על תיק מורכב יותר, כך הידע והניסיון שלנו, אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני הוא חשוב יותר. אז אל תוותרו על שירותים שיכולים לשנות את חוויית המגורים שלכם מן הקצה אל הקצה, והבטיחו שאתם נכנסים לבית החדש רק אחרי בדיקה מעמיקה של התשתיות.

ליקויי בנייה בעולם האזרחי –עלולים להיות מקור לתביעה.

בעולם הבנייה האזרחית, ליקויי בנייה הם בעיה קשה מאוד שיכולה לסכן חיים בטווח הקצר והארוך. כלומר, כאשר אתם קונים נכס חדש אין מקום לוויתורים בכל מה שנוגע לבדיקה מעמיקה של ליקויי בניה, וצריך לעשות את הכל בשביל להגיע למצב שבו אתם נכנסים לנכס רק אחרי שכל האופציות לבדיקה ותיקון של ליקויי הבנייה כבר מוצו. בהנחה ואתם נתקלים בבעיות אל מול הגורמים השונים אשר מעורבים בתהליך הבנייה של הנכס שלכם, ההחלטה האחראית והנכונה ביותר, תהיה לפנות לעזרתו של עורך דין מקצועי וביחד איתו, לתכנן את הדרך המשפטית הנכונה לנהל את הסיטואציה.

ניהול נכון של אתר הבניה ושל הסיטואציה

אנחנו, אנשי הצוות של משרד עורכי הדין אלי שמעוני מבינים עד כמה מלחיצה היא העבודה על הקמת בית מגורים חדש. וכתוצאה מכך אנו מוכנים לעשות את הכל בשביל לאפשר לכם לקבל את בית המגורים שלכם אחרי בדיקה מעמיקה של סטנדרט הבטיחות ואפילו פנייה משפטית מסודרת אל הקבלן כאשר ליקויי הבנייה הם בעייתיים במיוחד. אז אל תוותרו על שירותים שיכולים לגרום לכם לחיות בבית בטוח יותר, והשקיעו את המשאבים שלכם במקומות הנכונים לאורך תהליך הקמת הבית החדש.

תביעות ליקויי בניה – אלי שמעוני משרד עורכי דין.

לעיתים רבות, כאשר אנחנו מנהלים תהליכים מורכבים כמו הקמת מבנה/נכס חדש, אנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציה שבה טעויות של אנשי מקצוע לאורך הדרך יוצרות בעיות משמעותיות, אשר מקשות על ניהול העבודות ואפילו מעכבות את קבלת המפתח בסיומה של הבנייה. אחת הבעיות הכי מורכבות והכי קשות היא קיומם של ליקויי בנייה מסכני חיים, אשר עלולים לעלות על פני השטח, כאשר אתם מבצעים בדיקות אחרונות לפני הכניסה לבית. במצב כזה, יש לפעול על מנת להגיש תביעת ליקויי בנייה בעזרת עורך דין מקצועי ומיומן בתחום, אשר מסוגל להציע לכם את סל הפתרונות המשפטיים הראויים, בצורה הנכונה ביותר לכם. אנחנו, אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני מציעים ליווי במהלך תביעות ליקויי בנייה ועושים את כל המאמצים כדי שאתם תקבלו את הפתרונות הדרושים לכם, בסיטואציה בה אתם נמצאים כעת.

החשיבות של עורך דין לטיפול באירועי תביעות ליקויי בניה.

במצב שבו צריך להגיש תביעות ליקויי בנייה, החשיבות של טיפול משפטי שעומד בסטנדרט הכי מחמיר שיש היא בלתי ניתנת לתיאור. קודם כל בגלל שאין לכם את כל הידע וכל המומחיות בתחום לקויי הבנייה. אבל מעבר לכך מפני שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לבלות שעות על גבי שעות באיסוף מסמכים ויצירת תיק משפטי מלא בעדויות הרלוונטיות, כאשר יש לכם עבודה וחיים לנהל. על כן, הפקדת המשימה בידיו של עורך דין שזה הוא תחום ההתמחות המרכזי שלו והוא יכול ללוות אתכם באופן הכי מקצועי שיש, כולל תהליכי הגשת תביעה.

הצוות שנמצא איתכם בכל שלב בדרך.

אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני, עושים את הכול בשביל לאפשר לכם להיכנס לבית מגורים בטוח ובטיחותי, בסטנדרט הגבוה ביותר שקיים כיום בתחום ההנדסה האזרחית, ותוך תשומת לב לפרטים הכי קטנים שיש, שמשפיעים על חוויות העבודה שלכם. והכל, תוך הבנה של הצרכים שלכם וניהול התהליך על בסיס דרישות משפטיות מקצועיות ברמה הכי גבוהה שיש שיכולות לאפשר לכם להגיע למיצוי מוחלט של ההליך המקצועי והמשפטי.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: