תביעה נגד חברת ביטוח

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981, מסדיר את החוזה בין מבטח למבוטח ומחייב את חברת הביטוח לשלם למבוטח בקרות מקרה הביטוח את התגמולים המגיעים לו, ומתוך הוראות חוק אלו ניתן להגיש תביעה נגד חברת ביטוח. על פי החוק חייבת חברת הביטוח למסור למבוטח העתק של הפוליסה ועליה להבליט בחוזה סייגים ותנאים לחבותה. החוק קובע את זכויות וחובות שני הצדדים לחוזה הביטוח- המבטח והמבוטח, ובסעיף 23 (א) נקבע כיצד על חברת הביטוח לנהוג לאחר הודעה על קרות מקרה הביטוח והגשת תביעה.

תביעה נגד חברת ביטוח.

בעקבות ריבוי התלונות והתביעות נגד חברות הביטוח אשר נחשבות לגוף מוסדי חזק הוציא משרד האוצר את חוזר מס' 2011-9-5 הנקרא בשם בירור ויישוב תביעות וטיפול בפניות הציבור כדי להסדיר את הליך הגשת תביעה נגד חברת ביטוח ואופן הטיפול בתביעה על ידי חברות הביטוח בארץ. החוזר קובע מערכת כללים וזמנים המחייבים את חברות הביטוח לתת מענה לפניות התובעים במטרה למנוע את הנוהג הפסול של חברות הביטוח לטרטר תובעים בעילות שונות כמו הצגת מסמכים חדשים בכל פעם, וכדי למנוע מהן את האפשרות להשהות את בירורי התביעה.

דחיית תביעות לגיטימיות.

על פי החוק, חברות הביטוח מחויבות לפעול מתוך הוגנות ועליהן לנקוט ביושרה ובכבוד לתביעה מצד המבוטח. בפועל, חברות הביטוח מערימות קשיים לא פעם על המבוטחים ללא הצדקה או הסבר מנומק וראוי, וכמו כן הן דוחות תביעות לגיטימיות ללא כל הסבר. מאחר וחברות הביטוח מרוויחות יותר כאשר מבוטחים אינם דורשים וממשים את הזכויות המגיעות להם חל נוהג בקרב חברות הביטוח לדחות תביעות, גם אם הן מוצדקות. למעשה, במקרים מסוימים רק כאשר המבוטח מיוצג על ידי עורך דין או באמצעות הגשת תביעה משפטית תפעל חברת הביטוח כשורה, תתייחס לתביעה ותחקור את הנושא כדי להגיב כנדרש למבוטח.

ניסיון להתעשר על גב המבוטח.

לעיתים קרובות מנסות חברות הביטוח להתעשר על גב המבוטחים והן מנצלות את העובדה כי מבוטחים רבים אינם מכירים את הזכויות המגיעות להם על פי חוק ובכפוף לתנאי הפוליסה עליה שילמו במיטב כספם. כאמור, לא פעם חברות הביטוח מתכחשות לכיסוי המגיע למבוטח ולעיתים הן מפרשות את תנאי וסעיפי הפוליסה בהתאם לנוחותם. מאחר ורוב האוכלוסייה רוכשת שלל ביטוחים מחברות הביטוח, לרבות ביטוחי רכב, ביטוח חיים, ביטוח דירה, ביטוח סיעודי ועוד, הרי יש לחברות הביטוח אינטרס מובהק לא לשלם תגמולים.

כדאי לדעת כי יש מקרים בהם חברת הביטוח דוחה את התביעה של המבוטח עקב סייג כלשהו המופיע או לא מופיע בחוזה הביטוח. במקרים אלה חשוב לעיין בחוזה הביטוח על מנת לבדוק האם החריג קיים בחוזה והאם הוא מובלט כנדרש בחוק. כך לדוגמה בתביעה ת"א 213086/02 קמילה דרה נ' מכבי שירותי בריאות ואח', קבע בית המשפט כי חברת הביטוח חייבת לשפות את המבוטחת כיוון שחברת הביטוח לא הבליטה סייגים בחוזה הביטוח. בתביעה זו פסק בית המשפט לטובת התובעת למרות שבחוזה ביטוח הנסיעות לחו"ל שרכשה הופיע סייג הקובע כי הפוליסה אינה תקפה עם המבוטח אושפז במהלך ששת החודשים הקודמים להנפקת הפוליסה. עורך הדין של התובעת הציג בפני בית המשפט העתק של חוזה הביטוח בו לא הייתה הבלטה של סייג זה, ובית המשפט קיבל את התביעה, וחייב את חברת הביטוח לפצות את התובעת.
לסיכום, חברות הביטוח הן גוף חזק ומאיים ולעיתים הן אינן פועלות בהגינות כלפי המבוטחים. ייצוג משפטי והגשת תביעה נגד חברת ביטוח בעזרת עורך דין מנוסה מגדיל את הסיכוי לממש את מלוא הזכויות הקבועות בחוק ולקבל את הכיסוי הביטוחי שמגיע למבוטח על פי דין ובהתאם לתנאי הפוליסה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: