פגיעה בפרטיות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, מסדיר את הזכות לפרטיות בישראל. גם סעיף 7 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו קובע כי ערך הפרטיות הינו כערך חוקתי יסודי ובכך למעשה הוא מקנה לחוק הגנת הפרטיות מעמד חוקתי. עם זאת, יודגש כי הזכות לפרטיות אינה מוחלטת כיוון שהיא יכולה להצטמצם מול זכויות אחרות בחוק. פגיעה בפרטיות יכולה להיעשות במקרים של זכות הציבור לדעת או חוק סדר דין פלילי המתיר לאנשי משטרה לבצע חיפוש גופני או חיפוש בביתו של חשוד בביצוע עבירה פלילית כדי לשמור על בטחון הציבור.

מהי פרטיות?

המחוקק הישראלי בחר להימנע מהגדרה מדויקת למונח פרטיות ובמקום זאת בחר לציין מהן הדרכים האסורות לפגיעה בפרטיות. סעיף 2 לחוק הגנת הפרטיות מכיל רשימה של 11 מקרים המהווים פגיעה, ביניהם- פרסומו או מסירתו של דבר שהושג בדרך של פגיעה בפרטיות, לדוגמה פרסום תמונתו של אדם ברבים שצולמה ללא רשותו בביתו הפרטי. מקרה נוסף הוא בילוש או התחקות אחרי אדם העלולים להטרידו, לדוגמה בילוש גלוי וממושך אחרי ביתו של אדם מאחר ופעולת הבילוש נעשית ללא הסכמת האדם ועלולה להטרידו ומכאן מהווה פגיעה בזכויות.
לפיכך, המחוקק בישראל רואה בזכות לפרטיות נכס חשוב, זכות זו נגזרת מזכותו של כל אדם לכבוד, לחירות ולאוטונומיה ולכן פגיעה בפרטיות נחשבת גם לפגיעה חמורה בכבוד האדם. למרות שהמחוקק בחר לא להגדיר במפורש מהי פרטיות ניתן להבחין בחמש קטגוריות עיקריות המהוות הפרה של הפרטיות:

רשות היחיד– שטח הנבדל מרשות הרבים שחדירה ללא הסכמת בעל המקום או המחזיק בו מהווה פגיעה.
מעשים והתנהגות– מעשים או התנהגות המאפיינים את זהותו ואישיותו של אדם, לדוגמה פרסום מידע אודות העדפותיו המיניות של אדם.
• מידע אודות אדם– חשיפת מידע אישי, לרבות שמו וזהותו של אדם או מידע לגבי מעשיו, מהווה פגיעה חמורה בפרטיות.
• גופו או כליו של אדם– גופו של אדם שייך לתחום פרטיותו וכך גם חפציו האישיים, לכן חיפוש ללא רשות על גופו של אדם או בין חפציו מהווה פגיעה בפרטיותו.
• התבטאויות– האזנת סתר וחשיפת התבטאויות האדם לאדם אחר או פרסום התכתבות אישית ללא אישור מהווים פגיעה חמורה בפרטיות.

ראוי לציין את ת"פ 2162-08 (השלום רחובות) משטרת רחובות נ' קושמרו, בתיק זה בית המשפט הרשיע נאשם בפגיעה בפרטיות במזיד כיוון שהנאשם הפיץ סרטון המתעד יחסי מין עם חברתו לשעבר לאתר פורנוגרפיה, ללא הסכמתה וידיעתה של חברתו לשעבר, הסרטון זכה לעשרות אלפי צפיות.

סכנות הפגיעה בפרטיות בעידן המודרני.

הזכות לפרטיות חשובה, במיוחד כיום בעידן המודרני בו אנו חשופים לפגיעה בפרטיות בגלל קלות איסוף מידע אודותינו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובאתרי האינטרנט ובשל התרחבות איסוף המידע ושיתופו בידי גורמים ציבוריים כמו ביטוח לאומי ורשויות המס ובידי גורמים פרטיים כמו בנקים, חברות ביטוח, אתרי אינטרנט וכד'. הזכות לפרטיות הינה נכס חשוב בכל חברה מתוקנת וגם המחוקק תומך בכך, לכן החובה לכבד את זכות הפרטיות מעוגנת בחוק ומוטלת הן על הפרטים והן על רשויות המדינה.

השלכות משפטיות.

ההשלכות המשפטיות בגין פגיעה בפרטיות מתחלקות למישור פלילי ולמישור אזרחי. במשפט האזרחי מהווה פגיעה שכזו עוולה נזיקית וניתן להגיש תביעה נגד בבית המשפט. במשפט הפלילי הפגיעה מהווה עבירה פלילית שדינה עד חמש שנות מאסר בפועל.

לסיכום, זכות האדם לפרטיות הינה זכות בסיסית וחשובה והיא מעוגנת בחוק. המערכת המשפטית מספקת הגנה על זכות האדם לפרטיות, ובכל מקרה בו אדם חש כי זכותו נפגעה חשוב כי יפנה לייעוץ משפטי על ידי עורך דין מנוסה בתחום.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: