מס ירושה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

במדינות רבות בעולם נהוג לגבות מס על ירושות גדולות, וגם בישראל התקיים מס ירושה מקום המדינה, אך בשנת 1981 ביטל שר האוצר דאז, יגאל הורוביץ, את הטלת המס. בסיסו של המס נעוץ ברצון מוסרי ליצור שוויון הזדמנויות ולצמצם את פערי ההון בין עשירים לבין שאר האוכלוסייה. לאחרונה, עלה לכותרות שוב נושא מס הירושה בגלל תמיכתו של שר האוצר החדש להטיל את המס במטרה להגדיל את הכנסות אוצר המדינה, וכדי לצמצם פערים באוכלוסייה. כדאי לדעת כי עד לביטול מס הירושה בארץ, המס לא הוטל בצורה יעילה, ולכן המדינה הניבה ממנו מעט מאוד כסף.

מס על ירושות גדולות.

מס ירושה הידוע גם בשם מס עיזבון הוא מס מוסרי שמוטל על כספים ונכסים העוברים בירושה. המיסוי נועד לצמצם את אי השוויון שנוצר ברבות השנים בין העשירון העליון לשאר האוכלוסייה ולמנוע את ריכוז ההון בידי מעטים. כדאי לדעת כי בשנת 2000 המליצה ועדת בן בסט לרפורמה במס לחדש את הנהגת המס בארץ, אך המלצותיה לא יושמו. עם זאת, על דירות ונכסי נדל"ן אחרים המועברים או מתקבלים בהעברה בין דורית, חלים דיני חוק מיסוי מקרקעין לכן חשוב לפנות לעורך דין ירושות מנוסה כדי לתכנן היטב את הירושה ולהימנע או להפחית חיובי מס שונים.

מס ירושה עקיף – מס שבח.

בישראל יש פקידי ממשל רבים המעוניינים להשיב את מס הירושה אך ישנם גם מתנגדים רבים שטוענים כי המס אינו יעיל וכי קשה לאכוף אותו. יש לציין כי המתנגדים להשבת המס טוענים כי הטלתו מחדש תגרום להברחת הון מהארץ ולניהול הליכי הורשה מחוץ לגבולות המדינה במטרה להתחמק מתשלום המס. למעשה, רשות המסים בארץ מצאה דרך מקורית למיסוי מקרקעין כאשר מוכרים את נכסים אלו באמצעות הטלת מס שבח. יחד עם זאת נקבעו גם סייגים לקבלת פטור ממס שבח ובסעיף 49 ב' נקבע מהי דירה מזכה ומהם התנאים לקבלת פטור מתשלום המס.
על יורש המקבל בירושה נכס מסחרי או דירת מגורים שאינה עומדת בתנאים הקבועים בחוק לקבלת פטור ממס שבח, ומעוניין לבצע עסקת מכר, יוטל מס לפי החוק.

מכירת דירה שהתקבלה בירושה.

כדי לקבל פטור ממס שבח ומס מכירה בגין מכירת דירה שנתקבלה בירושה יש לעמוד בארבעה תנאים מצטברים, ורק בהתקיימם יחד ניתן לקבל פטור מתשלום המס-
• דירות המגורים שמועדת למכירה נחשבת לדירת מגורים מזכה.
• מוכר הנכס הוא בן/בת זוג של המוריש, צאצא שלו או בן זוג של צאצאו של המוריש.
• למוריש אין דירת מגורים נוספת לפני פטירתו.
• אם המוריש היה עדיין בחיים והחליט למכור את דירתו הוא היה זכאי לפטור ממיסוי מקרקעין.

כדאי לדעת כי גם בעסקת מכר בין יורשים של דירת מגורים שנתקבלה בירושה עלולים לגלות כי העסקה מחויבת בתשלום מיסים. לכן, חשוב לפנות לייעוץ משפטי כבר בכתיבת הצוואה כדי לתכנן אותה נכון תוך התחשבות בשיקולי מס, ואם מעוניינים למכור נכס מקרקעין שנתקבל בירושה חשוב לקבל ייעוץ משפטי כיוון שהנושא כרוך בסוגיות משפטיות מורכבות בהיבטי דיני מקרקעין ומיסוי, ויש להבין את ההשלכות ולנקוט צעדים נכונים בהתאם לאפשרויות שעורך הדין יציע.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: