ירושה על פי דין

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כאשר אדם נפטר מבלי שכתב צוואה חלוקת הירושה שלו תתבצע על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה, התשכ"ה-1965. חלוקת הירושה באופן זה נקראת "ירושה על פי דין". העקרון המרכזי על פיו פועלת ירושה על פי דין הוא שקרובי המשפחה של המנוח מתחלקים בירושתו, לרוב, באופן שוויוני.

מעגלי קרבה.

החוק מגדיר מי נחשב לקרוב משפחה ומחלק את קרובי המשפחה לשלושה מעגלי קרבה:

מעגל ראשון: ילדים, ובמידה ואינם בחיים – נכדים או נינים.
מעגל שני: הורים, ובמידה ואינם בחיים – אחים או אחיינים.
מעגל שלישי: סבים וסבתות, ובמידה ואינם בחיים – דודים  או בני דודים.

כאשר לנפטר קרובי משפחה מהמעגל הראשון רק הם יירשו אותו. רק במידה ואין לו קרובים מהמעגל הראשון, יוכלו קרובי משפחה מהמעגל השני לרשת אותו. בהתאמה, רק אם לנפטר אין קרובים במעגל הראשון ובמעגל השני, יירשו אותו קרובי משפחתו מהמעגל השלישי. מרגע שנקבע מעגל הקרבה בו נמצאים היורשים, הירושה תתחלק בין כל היורשים באותו מעגל קרבה באופן שווה. כאשר אדם נפטר ואין לו קרובי משפחה באף אחד ממעגלי הקרבה ירושתו מועברת למדינה. במידה ונפטר קרוב משפחה שלכם, אשר לא השאיר צוואה, תוכלו לפנות לעורך דין המתמחה בתחום בכדי לבחון האם אתם זכאים לרשת אותו.

ירושת בן זוג.

חריג לכללי חלוקת הירושה באופן שיוויוני בין קרובי המשפחה במעגל קרבה נתון, הוא מצב בו לאדם שנפטר היה בן או בת זוג, וזאת בין אם היו נשואים או ידועים בציבור. בן זוגו של אדם שנפטר זכאי למחצית מחלקו של המנוח בדירת המגורים ששימשה את בני הזוג ולכל המטלטלין (רכוש שאינו נדל"ן, לדוגמא תכשיטים ומוצרי חשמל) של בן זוגו. כמו כן במידה ולנפטר היתה מכונית בן הזוג יורש אותה. שאר הירושה מתחלקת באופן הבא:

במידה ויורשי המנוח הם ילדיו (ובכלל זה ילדים מאומצים על פי החוק), נכדיו, ניניו או הוריו– בן הזוג יקבל מחצית מהירושה.
במידה ויורשי המנוח הם סביו, אחיו ואחייניו – בן הזוג יקבל שני שליש מהירושה ובנוסף את מלוא זכויות המנוח בדירת המגורים של בני הזוג.

כך לדוגמא, בחודש אוקטובר 2014 קבע בית המשפט לענייני משפחה, שאדם שאשתו נפטרה ויורשיה החוקיים הם אחיה ואחייניה, יירש את כל חלקה של אשתו בדירת המגורים שלהם, ולא רק שני שלישים מחלקה בדירת מגוריהם, כפי שביקשו יורשיה לקבוע. עוד קבע בית המשפט, בניגוד לבקשת היורשים, כי לא ניתן להפריד את הזכויות בדירה מהזכויות במגרש עליו מצויה הדירה, זאת מאחר שהמגרש אינו גדול במיוחד ולא הוכח כי קיימות זכויות בניה ליחידות דיור נוספות במגרש. על כן נקבע כי בעלה של המנוחה יורש את כלל זכויותיה גם בדירה וגם במגרש עליו היא בנויה (תמ"ש 48732-02/13 עזבון המנוחה ט.מ. נ' ש.מ.).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: