הפרה יסודית של הסכם

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) התשל"א-1970, קובע כי אם חוזה הופר הפרה יסודית זכאי הצד הנפגע לבטל את החוזה באופן מיידי ואינו חייב לאפשר למפר הזדמנות לתקן את ההפרה. החוק גם מגדיר מהי הפרה יסודית של הסכם. הפרה יסודית היא אחת משתיים: הפרה שהוסכם בחוזה שתחשב להפרה יסודית או הפרה שאדם סביר לא היה חותם על החוזה לו היה צופה מראש את ההפרה ואת תוצאותיה. כלומר, כאשר ההפרה נוגעת ללב ליבו של החיוב החוזי בין הצדדים ובעצם מעקרת את החוזה מתוכן או מסכלת את מטרתו עד כדי כך שלו ידע הנפגע על ההפרה מראש לא היה חותם על החוזה, או אז היא תהווה הפרה יסודית של החוזה.

הפרה יסודית מוסכמת והפרה יסודית מסתברת.

כאמור, ישנן הפרות יסודיות שהן מוסכמות וידועות מראש כך שהמפר יודע שישנו סיכוי שהחוזה כולו יתבטל באופן מיידי והן מכונות הפרות מוסכמות. בנוסף, ישנן הפרות שרק לאחר בירור הדברים (לרוב במסגרת תביעה) יקבע כי הן מהוות הפרות יסודיות המזכות בביטול החוזה ללא מתן אפשרות לתיקון ההפרה והן מכונות הפרות מסתברות. כאשר חוזה עליו אתם חתומים הופר ובעקבות ההפרה אתם מעוניינים לבטל את החוזה באופן מיידי ואינכם יודעים האם מדובר בהפרה יסודית או לא, מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בדיני החוזים. עורך הדין יוכל לבחון האם ההפרה מוגדרת החוזה כהפרה יסודית, ובמידה ולא להעריך האם מדובר בהפרה יסודית מסתברת שתאפשר לכם לבטל את החוזה ללא מתן אפשרות לצד המפר לקיים את החוזה.

הפרה לא יסודית ההופכת להפרה יסודית.

ישנם מקרים בהם הפרה לא יסודית הופכת להפרה יסודית המאפשרת ביטול מיידי של החוזה. כך לדוגמא, כאשר אחד הצדדים להסכם הפר את ההסכם הפרה לא יסודית, לצד הנפגע שמורה הזכות להודיע למפר כי אם לא יתקן את ההפרה הוא יהיה מעוניין בביטול החוזה. במידה ולאחר זמן סביר ממתן ההודעה האמורה לא תוקנה ההפרה היא הופכת להיות הפרה יסודית המזכה בזכות ביטול מיידית של החוזה. בנוסף, ייתכן מצב שבו הצטברות של הפרות לא יסודיות של החוזה, יהפכו במאוחד להפרה יסודית.

תניית גורפת באשר להפרות יסודיות.

כאמור, ישנן הפרות יסודיות שהוגדרו מראש בהסכם ככאלו, כך ששני הצדדים מודעים מראש להשלכות של הפרות אלו. בהקשר זה חשוב לדעת שלא ניתן לקבוע בהסכם כי כל הפרה של החוזה תחשב הפרה יסודית, אלא אם כן יש לכך הצדקה מיוחדת. במילים אחרות צדדים לחוזה לא יכולים להחליט, בינם לבין עצמם, כי כל הפרה של החוזה תעניק זכות ביטול מיידית.

איחור בתשלום כהפרה יסודית של ההסכם.

אחת השאלות המרכזיות בנוגע להפרות יסודיות היא מתי איחור בתשלום התמורה מהווה הפרה יסודית של ההסכם המאפשר את ביטולו המיידי של ההסכם. ישנם הסוברים כי האינטרס הציבורי של מוסר תשלומים צריך להביא לכך שכל איחור קל בתשלום שאינו נובע מנסיבות חיצוניות מוצדקות יהווה הפרה יסודית. מנגד, ישנם הסוברים כי מצב דברים זה יוביל לכך שחוזים יבוטלו כל הזמן והאינטרס הציבורי של קיום חוזים ייפגע ולכן רק במקרים חריגים ניתן יהיה להתייחס לאיחור קל בתשלום כאל הפרה יסודית.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: