ביטול צו ירושה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בכדי לחלק עיזבון של אדם שנפטר מבלי להותיר אחריו צוואה, יש לפנות לרשם לענייני ירושות בבקשה לקבלת צו ירושה המצהיר מיהם יורשיו החוקיים של המנוח. חוק הירושה, התשכ"ה-1965, קובע כי גם לאחר מתן הצו, ניתן לפנות למי שהוציא את הצו (הרשם לענייני ירושות, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני) בבקשה לבטל או לתקן את צו הירושה. החוק קובע כי כל מי שמעוניין בכך יכול לפנות בבקשה לביטול צו ירושה ואין זה מחייב שהוא יהיה אחד מהיורשים.

ניתן לבצע פנייה כאמור רק כאשר קיימת עובדה או טענה, שלא הועלתה בפני מי שהוציא את צו הירושה, ואילו היתה מועלית בפניו הוא לא מוציא את הצו בככל או כפי שהוצא. במילים אחרות כשיש טענה או עובדה שלא נשמעה קודם ויכולה לשנות את התמונה באשר לקביעת היורשים, ניתן לפנות בבקשה לביטול צו ירושה. חשוב לציין שגם אם קיימת טענה או עובדה כזו, יכול בית המשפט לענייני משפחה לקבוע כי ניתן היה להעלות את הנושא עוד טרם מתן הצו, או לאחר מתן הצו אך לפני המועד בו הועלתה הטענה לראשונה ולהחליט שבגלל השיהוי בהעלאת הטענה אין מקום להתייחס אליה.

בקשה לביטול עקב מציאת צוואה.

אחת העילות הנפוצות לביטול צו ירושה היא מציאת צוואה לאחר מתן הצו. כך, בחודש מאי 2012 ביטל בית המשפט לענייני משפחה צו ירושה, שנתיים וחצי לאחר שניתן, מאחר שהתגלתה צוואה. מדובר במקרה בו בן זוג ובת של מנוחה נקבעו בצו הירושה כיורשים ולאחר מכן גילתה הבת צוואה של המנוחה בה נקבע כי הבת הינה היורשת היחידה. כפי שצויין בית המשפט ביטל את הצו וקבע כי למרות השיהוי בהגשת הבקשה (הבקשה הוגשה כשנתיים לאחר מציאת הצוואה) יש לבטל את צו הירושה ולקיים את הצוואה שנמצאה (תמ"ש 45500/08 א.א. נ' ד.ד.)

בקשת נושה של יורש לביטול צו ירושה.

בחודש ינואר 2011 פסק בית הדין הרבני בבקשה לביטול צו ירושה במקרה בו אחד משני אחים שאימם נפטרה ביקש, בטרם מתן הצו, להסתלק מהירושה (הסתלקות מירושה הינה הודעה שאתה מוותר על חלקך בירושה לטובת שאר היורשים). בעקבות כך הוצא צו ירושה בו נקבע כי האח השני הוא היורש היחיד. את בקשת הביטול הגיש נושה של היורש שהסתלק מהירושה, אשר הטיל עיקול על רכושו. הטענה היתה שהסיבה היחידה להסתלקותו מהירושה היתה בכדי להימנע מהטלת עיקול גם על חלקו בעזבון. עוד נטען כי היורשים הסתירו מבית הדין את העובדה שהוטל עיקול על רכושו של היורש. בית הדין קיבל את הבקשה, ביטל את צו הירושה וקבע כי כאשר מוטל עיקול על רכושו של יורש הוא אינו יכול להתחמק מהטלת עיקול גם על חלקו בעזבון באמצעות הסתלקות מירושה (תיק 189561/2 יורשי פלונית ז"ל נ' חברת […] בע"מ).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: