אכיפת חוזה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כאשר מופר חוזה יכול הצד הנפגע, שהפרו כלפיו את החוזה, לתבוע מספר סעדים. אחד הסעדים, ובעצם הסעד המרכזי והמועדף בשיטת המשפט בישראל הוא אכיפת החוזה. הבחירה בסעד של אכיפת חוזה משמעותה פנייה לבית המשפט שיורה לצד שהפר את החוזה לקיים אותו. קיום החוזה יכול להיות חיוב תשלום של חוב כספי, חיוב הצד המפר לעשות פעולות מסוימות או להימנע מפעולות מסוימות, הכל בהתאם להוראות החוזה. כאשר נתקלים במצב בו חוזה לו אנחנו צד מופר, מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בדיני חוזים, שייבחן את תנאי החוזה ויוכל לייעץ האם לדרוש את אכיפתו של ההסכם.

תנאים לאכיפת חוזה.

כאשר בית המשפט מעוניין לתת סעד של אכיפת חוזה, אך בנסיבות העניין אכיפה מדוקדקת ומדויקת של החוזה אינה אפשרית יכול בית המשפט לקבוע כי האכיפה תתבצע תוך הכנסת שינויים קלים לתנאי החוזה אשר יאפשרו את אכיפתו. כך לדוגמא נקבע בפסק דין של בית משפט השלום בראשון לציון ממרץ 2015. מדובר היה בחוזה בין בני זוג (הנתבעים) שרכשו דירה מהתובעת. בחוזה נפרד מחוזה מכירת הדירה, נקבע שהתובעת תפעל להכשרת כל חריגות הבנייה בבית שנמכר תמורת תשלום. לאחר שהתובעת הכשירה את כל חריגות הבנייה שניתן היה חוקית להכשיר (בעצם כל החריגות למעט אחת), סירבו בני הזוג לשלם לה בטענה שלא טיפלה בכל החריגות הקיימות. התובעת פנתה לבית המשפט וביקשה לאכוף את החוזה ולחייב את בני הזוג לשלם לה. בית המשפט קבע כי לא ניתן לאכוף את החוזה כלשונו, אך מכיוון שאכיפה הינה הפתרון הראוי, קבע בית המשפט כי יש להכניס שינוי מסוים בתנאי החוזה כך שיתייחס גם למצב בו בפועל לא ניתן להכשיר את כל החריגות, וכך ניתן יהיה לאכוף ולקיים את החוזה (תא"מ 7609-04/13 סמדר מדר נ' רותי סעדה אדהמי ואח').

מצבים בהם לא ניתן לדרוש את אכיפת החוזה.

חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970, קובע ארבעה מצבים בהם, גם אם הופר חוזה, לא ניתן יהיה לפנות לבית המשפט בבקשה לאכוף את חיוב החוזה:

1.    החוזה אינו בר ביצוע – בכדי לקבוע שזהו המצב אין זה מספיק שקשה לקיים את החוזה, אכיפתו צריכה להיות ממש בלתי אפשרית.
2.    אכיפת החוזה היא כפייה לעשות או לקבל עבודה או שירות אישי – בעצם החוק קובע שלא ניתן לתבוע אכיפה של חוזה עבודה.
3.    אכיפת החוזה תדרוש מידה לא סבירה של פיקוח מצד בית המשפט – מצב בו המשאבים שתצטרך המערכת המשפטית להשקיע כדי לוודא שהחוזה מקוים, כל כך גבוהים, שלא משתלם לאכוף את ההסכם.
4.    אכיפת החוזה אינה צודקת בנסיבות העניין – מצב בו האכיפה תוביל לתוצאה צודקת פחות מאשר ביטולו של החוזה ומתן פיצויים.

אכיפה וסעדים נוספים.

חשוב לדעת שגם אם בחרת לתבוע את אכיפת החוזה, אין זה אומר שלא תוכל במקביל לתבוע פיצויים על עצם ההפרה. על פי החוק ניתן לתבוע, עקב הפרה, יותר מסעד אחד, כל עוד הסעדים יכולים להתקיים יחדיו. מכאן שלא ניתן לתבוע סעד של אכיפת החוזה ביחד עם סעד של ביטולו, שהרי אם החוזה בטל אין מה לאכוף.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: