איך ניתן לתבוע קבלן?

מאת: עו"ד אלי שמעוני

פעמים רבות, לאחר רכישת דירה חדשה מקבלן, מתגלים בדירה ליקויי בנייה שונים. ליקויי בניה הם רבים ומגוונים: בעיות בצנרת, סדקים בקירות, חוסר התאמה בין תוכנית הבנייה המקורית שעל בסיסה נחתם החוזה והתוצאה בפועל ועוד. בין אם מדובר בליקוי קוסמטי או בטיחותי אין ספק כי קיימת כאשר מתגלים ליקויי בנייה מדובר בעצם בהפרה של חובות הקבלן שאף יוצרת עוגמת נפש ונזקים כספיים לרוכש הדירה. הדרך הנכונה להתמודד עם מצב מסוג זה היא לפעול על פי הוראות חוק המכר (דירות),התשל"ג-1973, ובמידת הצורך אף להגיש תביעה נגד הקבלן. ברב המקרים, לאזרח מן השורה לא ברור איך ניתן לתבוע קבלן, לכן, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום ליקויי הבנייה ותביעות נגד קבלנים אשר יעניק לכם סיוע משפטי. חשוב לדעת כי מצב של ליקויי בנייה בדירה חדשה אינו מצב חריג המצדיק הגשת תביעה, להיפך זהו המצב הצפוי והשכיח ועל כן נקבע בחוק המכר מנגנון של גילוי ליקויי בנייה ותיקונם. הגשת תביעה הינה מוצדקת רק כאשר הקבלן לא תיקן את ליקויי הבנייה שהתגלו.

איך ניתן לתבוע קבלן? פעולות שיש לנקוט בטרם הגשת התביעה.

מרגע שהתגלו ליקויי הבנייה יש להודיע על כך (בכתב) לקבלן ולדרוש את תיקון הליקויים וכמובן לאפשר לקבלן לבצע את התיקונים הנדרשים. רק במידה ולאחר זמן סביר מהפנייה טרם בוצעו התיקונים הנדרשים ניתן יהיה להגיש תביעה. כדאי כבר בשלב הראשוני של יידוע הקבלן בדבר הליקויים לקבל ייעוץ משפטי באשר לאופן משלוח ההודעה וניסוחה. משהוחלט על הגשת תביעה כנגד הקבלן, יש צורך בחוות דעת מומחה של מהנדס בניין שיבחן את כל הליקויים שנתגלו במבנה ויעריך את עלות וזמן תיקונם. בנוסף יש להעריך את הנזק שנגרם מהליקויים בכל הקשור לעוגמת נפש, ירידת ערך הדירה וכיוצא בזה. כמו כן יש לבחון, יחד עם עורך הדין שמייצג אתכם האם יש מקום לכלול בתביעה עילות נוספות שאינן נובעות מחוק המכר כמו הפרת חוזה, רשלנות ועוד. לאחר שהושלמה הערכת הנזק יש להגיש את התביעה לבית המשפט המתאים מבחינת סמכות השיפוט.

התיישנות תביעה בגין ליקויי בנייה.

חוק המכר קובע חזקות בדבר אחריות הקבלן לליקויים המתגלים במבנה במהלך שתי תקופות מוגדרות – תקופת הבדק שמשכה משתנה בהתאם לליקוי ותקופת האחריות שאורכה הוא שלוש שנים מתום תקופת הבדק. כלומר כאשר מתגלים בנכס ליקויי בנייה לאחר תום תקופות אלו לא ניתן לתבוע את הקבלן על פי חוק המכר. יחד עם זאת, אין זה אומר שלא ניתן להגיש תביעה נגד הקבלן בעילות אחרות. כך למשל בחודש יוני 2015 פסק בית המשפט לתביעות קטנות בהרצליה במקרה בו התגלו הליקויים 11 שנים לאחר רכישת הדירה, לאחר שתמו תקופות הבדק והאחריות. בית המשפט קבע כי גם אם לא ניתן לתבוע על פי חוק המכר, ניתן להגיש את התביעה על פי דיני הנזיקין הכלליים ותקופת ההתיישנות תחל מיום שהתגלתה העילה – כלומר מיום שהתגלו ליקויי הבנייה (ת"ק 13409-09/14 זאב דר נ' שיכון ובינוי בע"מ ואח').

תביעה בגין איחור במסירת הדירה.

מעבר לתביעה בגין ליקויי בנייה מאפשר חוק המכר לתבוע קבלן במקרה של איחור במסירת הדירה של יותר מחודשיים. החוק אף קובע מנגנון לחישוב הפיצוי במקרה של איחור במסירה. עבור שמונת החודשים הראשונים של האיחור במסירה ישולם פיצוי של שכר דירה של דירה דומה באזור כפול 1.5, והחל מהחודש התשיעי לאיחור ישולם פיצוי של שכר דירה של דירה דומה באזור כפולת 1.25.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: