תביעה שכנגד

מאת: עו"ד אלי שמעוני

במקרה ואדם מסוים תובע אותך, ולדעתך אתה הוא זה שבכלל צריך לתבוע אותו מאחר והוא זה שפעל לא כדין וחייב לך כספים או פיצויים, יש באפשרותך, יחד עם כתב ההגנה לתביעה משפטית שהוגשה נגדך להגיש "תביעה שכנגד". תביעה שכזו היא כתב תביעה לכל דבר, וצריכה להיות מנוסחת בהתאם. בעת ההחלטה על הגשת תביעה שכגד, ובעת ניסוח כתב התביעה, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין שייצג אתכם גם במהלך המשפט.

עילת התביעה שכנגד.

תביעה שכנגד יכולה לעסוק באותו נושא בו עוסקת התביעה המקורית, גם אם עילת התביעה שונה, אך היא יכולה לבוא בגין סכסוך אחר לגמרי, כל עוד התובע בתביעה המקורית הוא הנתבע בתביעה שכנגד. הסיבה לכך היא שמעוניינים לאחד את הדיון בכל הסכסוכים הקיימים בין שני בעלי דין. כך בחודש אפריל 2015 פסק בית משפט השלום במאוחד בתביעה מקורית שעניינה פיצוי על נזק גוף כתוצאה מנפילה שארעה במקום העבודה ובתביעה הנגדיתשעניינה פיצויים על אובדן הכנסות ופגיעה בשם הטוב עקב התנהגות התובע המקורי בעת שעבד אצל הנתבעים המקוריים (ת"א 5731-03/13 פהמי אבו טיר נ' ישעיהו אמיגה ואח').

דיון מאוחד או מפוצל בתביעה שכנגד.

כאמור, בדרך כלל הדיון בתביעה שכנגד יתנהל יחד עם הדיון בתביעה המקורית, בכדי שלא יווצר מצב של שני פסקי דין סותרים בשני דיונים מקבילים. יחד עם זאת, במקרים מסוימים יחליט בית המשפט כי מתוך הנסיבות עולה שראוי לפצל את הדיון ואז שני ההליכים יתנהלו בנפרד. לדוגמא, ביוני 2011 במקרה בו הוגשה תביעה לאישור פסק בוררות, ויחד עם כתב ההגנה הוגשה תביעה נגדית להשבת כספים בגין תוספות בנייה, החליט בית משפט השלום כי מאחר שמדובר בשני נושאים שאינם קשורים זה לזה ומאחר שבירור התביעה המקורית לא ייארך זמן רב, בניגוד לתביעה הנגדית, יהיה נכון להפריד את הדיון בין התביעה העיקרית לתביעה שכנגד (ת"א 1342/08 הרב שלמה אמסלם ואח' נ' שלמה אביטן).

כללי הסמכות בתביעה שכזו.

במקרה בו על פי כללי הסמכות, הדיון בתביעה המקורית אמור להתקיים בבית משפט השלום, ואילו הדיון בתביעה שכנגד אמור להתקיים בבית המשפט המחוזי, ניתן יהיה להגיש את התביעה הנגדית רק אם היא עוסקת באותו מקרה או אותן נסיבות ועובדות בו עוסקת התביעה המקורית. כך, בחודש מאי 2014 נדונה בבית משפט השלום תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין, במסגרת ההליך הוגשה תביעה שכנגד בנוגע לשיעור הבעלות של אחד מהשותפים בקרקע. בית המשפט קבע כי למרות ששתי התביעות עוסקות באותו מקרקעין הן מצריכות בירור של עובדות שונות ושל שאלות משפטיות שונות. לכן העביר את הדיון בתביעה הנגדית לבית המשפט המחוזי שהוא בעל הסמכות לדון בנושא שיעור בעלות במקרקעין (ת"א 26450-11/10 שאפע חג' מוחמד נימר נ' מחמוד מוחמד אבו שאח).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: