רשלנות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

עוולת הרשלנות מהווה עוולת מסגרת לתביעת פיצויים בנסיבות שונות, אשר המשותף להן הוא שאדם כלשהו או בעל מקצוע פעל באופן לא סביר, באופן שונה מהמצופה מהאדם הסביר לפעול, וכתוצאה מכך נגרם נזק כלשהו (כספי, גופני, נפשי). בכדי לתבוע בגין רשלנות יש להוכיח כי לאדם שהתרשל קיימת חובת זהירות כלפי האדם שנפגע – כלומר שהאדם הרשלן היה יכול לצפות שעקב פעולתו הרשלנית עלול להיגרם הנזק שהתרחש. כך לדוגמא – נהג שנוהג שיכור יכול לצפות שכתוצאה מכך הוא יהיה מעורב בתאונת דרכים, או מהנדס שמאשר בניית מרפסת בניגוד לתקנות יכול לצפות שהמרפסת תקרוס ויהיו נפגעים. השלב הראשון בטרם הגשת תביעה היא פנייה לעורך דין העוסק בתחום הנזיקין בכללל ובנושא הרשלנות בפרט על מנת שיעריך את סיכויי התביעה וייבחן האם המקרה בכלל נכנס להגדרה של רשלנות. כאמור עוולת הרשלנות היא עוולת מסגרת המאגדת בתוכה מקרים רבים והיקפה רחב ומשתרע כמעט על כל תחומי החיים.

רשלנות רפואית.

כאשר רופא אינו פועל כפי שמצופה מרופא סביר לפעול (לדוגמא מתמהמה במתן טיפול דחוף או נותן טיפול שגוי) וכתוצאה מכך נגרם למטופל נזק – מדובר ברשלנות רפואית. כך למשל בחודש ספטמבר 2015 דן בית משפט השלום בתל אביב במקרה בו מטופלת הגיעה לבית החולים לאחר תאונת דרכים ולא טופלה כראוי. זאת מאחר שלא הועלתה כלל האפשרות לפגיעה בצוואר, למרות סבירותה בסיטואציה, ועל כן לא בוצעו בדיקות רלבנטיות והחולה שוחררה מבלי שהתגלה כי היא סובלת משבר בצוואר. בעקבות כך נגרם למטופלת נזק בלתי הפיך למערכת העצבים. בית המשפט קבע כי מדובר ברשלנות רפואית ופסק פיצויים על סך של כ-557,000 ₪ ובנוסף עוד כ-140,000 ₪ הוצאות משפט ושכר טרחה (ת"א 62170-01-12 צירלה פלקביץ נ' מדינת ישראל).

רשלנות מחזיק במקרקעין.

בחודש מאי 2015 פסק בית משפט השלום בתביעת רשלנות שהוגשה כנגד הבעלים של מרכול לאחר שלקוחה החליקה על נוזל שהיה על הרצפה באזור מחלקת הניקיון וכתוצאה מכך נפלה ונחבלה קשות. בית המשפט קבע כי החלקה על נוזל הוא סיכון שניתן היה לצפות ולמנוע. בית המשפט קבע כי מן הראוי שמרכול יהיה ערוך למנוע נזק צפוי של החלקת לקוחות על רצפה רטובה, בייחוד כאשר מדובר בחומר ניקיון שנזל במחלקת חומרי הניקיון. בית המשפט קבע כי ניתן היה לצפות נזילה של חומרי ניקיון במחלקה והיה סביר לבצע מעקב קפדני יותר כדי למנוע תאונות. על כן קבע בית המשפט כי מדובר ברשלנות ופסק פיצויים בסכום של כ-900,000 ₪ בגין נזקיה של התובעת (15244-09-10 דליה דאודון ואח' נ' רשת מזון חצי חינם ואח').

היצג רשלני.

לעיתים, גם הצגה שגויה של מידע עלולה להוות רשלנות. בחודש ינואר 2016 דן בית משפט השלום בקריית גת בתביעת רשלנות שהוגשה כנגד משווקי קרקעות שהציגו לרוכשים ולמתעניינים מפות שגויות של השטח מבלי שבדקו אותן. בית המשפט קבע כי מדובר בהיצג רשלני וכי על משווק קרקעות לנהוג בזהירות יתרה כלפי ציבור הרוכשים בכל הנוגע להעברת המידע שיש בידיו לגבי הקרקעות שהוא משווק. בית המשפט קבע, כי התובעים רכשו, על סמך המפות השגויות שהוצגו להם, מגרשים אשר בפועל היו קטנים יותר מכפי שהוצגו ועל כן על משווקי הקרקע לפצות את הרוכשים על הנזקים שנגרמו להם עקב כך בסך של כ-360,000 ₪ (ת"א 21870-04-12 דורית סיגלית פרץ ואח' נ' החברה הכלכלית לפיתוח חוף אשקלון ואח').

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: