עו"ד נדל"ן בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

דיני המקרקעין הינם תחום משפטי נרחב, מורכב, ומסועף במיוחד, העוסק בכל ההיבטים המשפטיים של נכסי המקרקעין והזכויות במקרקעין. משום כך ישנה חשיבות רבה לעו"ד נדל"ן בישראל, הבקיא בפתלתלותו של הדין הישראלי בתחום הנדל"ן. תחום זה כולל, בין היתר, טיפול בעסקאות נדל"ן כגון עסקת קומבינציה, עסקת פינוי-בינוי, חוזי מקרקעין, כגון חוזי מכר ושכירות, רישום עסקאות בלשכת רישום המקרקעין – טאבו, סוגיות במיסוי מקרקעין, היטלי השבחה, שיתוף במקרקעין, פירוק במקרקעין, משכנתאות, זכות קדימה, זיקת הנאה, קבוצות רכישה, ועוד ועוד.

דיני המקרקעין בישראל.

דיני המקרקעין מהווים למעשה ענף בתוך דיני הקניין, אשר מסדירים את מערכות היחסים בין בני אדם ביחס למשאבים ונכסים אשר מספקים רצונות וצרכים אנושיים, ובמטרה ליצור הקצאה נכונה של אותם משאבים ונכסים בחברה. בצד נכסי המקרקעין, קיימים גם נכסי מטלטלין, נכסי קניין רוחני, נכסי ניירות ערך, ועוד.

תחום דיני המקרקעין הינו בעל חשיבות גבוהה ביותר בחיי הפרט והאזרח, הואיל והמדובר באחד התחומים הנפוצים והשימושיים ביותר בחיי הפרט. שכן כמעט כל אדם נדרש פעם או יותר בחייו לבצע פעולה הקשורה למקרקעין, כגון עסקת שכירות או מכר במקרקעין, ולעתים אף ליטול הלוואה המובטחת במשכנתא לשם כך. מטבע הדברים, מן ההיקף העצום יחסית של עריכת עסקאות כאלו, נובעות גם השלכות רבות לגבי ענף הדיור בפרט, והמשק הישראלי בכלל. נושאים אלה הם לרוב גם נחלתם של תושבי-חוץ, ישראלים החיים בחו"ל ואנשי עסקים בינלאומיים, עורך דין המכיר על בוריו את החוק הישראלי ומכיר את הגופים הרלוונטיים ואת שוק הנדל"ן עצמו הוא לא יתרון אלא לגמרי תנאי בסיסי להצלחת הפעילות בישראל.

תפקידיו של עו"ד נדל"ן בישראל.

עו"ד העוסק בנדל"ן בישראל עוסק בטיפול בכל ההיבטים המשפטיים של נכסי המקרקעין והזכויות במקרקעין. לפיכך, עליו להתמצא ולהפגין בקיאות ומומחיות בכל ההיבטים הללו, ולרבות בכל הקשור לדיני המקרקעין השונים, הן לגבי חיקוקי המקרקעין, והן לגבי פסיקת בתי המשפט בנושא זה. לפיכך, בכל מקרה בו עומדים לבצע עסקה או חוזה הנוגעים לתחומים אילו, מומלץ מאד ואף הכרחי לעשות זאת בסיועו הצמוד של עורך דין המתמחה בנדל"ן, עקב מורכבותו של הנושא והשלכותיו העתידיות המגוונות ורבות המשמעות.

כך, למשל, לכל עסקת מקרקעין קיימים היבטים הרבים משלה, מבחינה משפטית, מיסויית, כלכלית, ועוד. לכל עסקת מקרקעין יש גם את המאפיינים הספציפיים לה, ואת הסיכונים הייחודיים הכרוכים בה. לפיכך, ועל מנת להבטיח כי עסקת המקרקעין תבוצע כדין, תוך הגנת הצדדים מכל הסיכונים הכרוכים בה, והבטחת זכויותיהם ככל האפשר, חשוב ומומלץ ביותר להיעזר לשם עריכתה בעורכי הדין בתחום הנדל"ן בישראל, שהינם מיומנים ומנוסים בעסקאות וחוזי מקרקעין.
עו"ד העוסק בנדל"ן בישראל מלווה את כל שלבי עריכת הסכם המקרקעין, מתום המו"מ המסחרי בין הצדדים ועד להשלמת העיסקה, ורישומה בטאבו, במידת הצורך. עוה"ד מנהל את המו"מ המשפטי, עוסק בניסוח החוזה לפרטי פרטים, ודואג לחתימתו כדין. כמו כן, עוה"ד עוסק בליווי העסקה בכל הקשור לתהליך הבירוקרטיה כרוך בעסקאות מקרקעין, לרבות מול הרשויות המוניציפאליות, רשויות מסוי מקרקעין, מנהל מקרקעי ישראל, בנקים למשכנתאות, וכן ומסייע בהשגת האישורים, הפטורים, וקבלת ההקלות או ההטבות עבור הלקוחות שלו, במידת האפשר על פי החוק.
במידת הצורך, עו"ד העוסק בנדל"ן בישראל מטפל גם בתיקי ליטיגציה הנדונים בבתי המשפט בארץ, והעוסקים בסוגיות מקרקעין, כמו גם בייצוג לקוחותיו בפני ערכאות שיפוטיות או מעין שיפוטיות אחרות, כגון המפקח על המקרקעין, בוררויות, וכד'.

בהקשר זה יצויין כי חלק ניכר מתביעות הרשלנות המקצועית המוגשות כנגד עורכי דין עוסק ברשלנות בעסקאות מקרקעין, עם השנים בתי המשפט מרחיבים עוד ועוד את חובות אחריותם ונאמנותם של עורכי הדין כלפי לקוחותיהם. כך לדוגמא, נדונה במסגרת ת.א. (חיפה) 20881-06-09 ברק נ' ריינפלד, תביעה של זוג קונים כלפי עורכי דין שייצגו ברכישת דירה. בני הזוג הבהירו לעורך הדין שהם מעוניינים ברכישה רק אם יתאפשרו להם תוספות בנייה. עורך דין מהמשרד, לאחר בדיקה בטאבו, ערך את הסכם המכר, ולאחר קבלת היתר הבנייה החלו בני הזוג בביצוע העבודות. וברם, בתוך זמן קצר קיבלו בני הזוג צו מניעה ואף נתבעו על ידי שכניהם לפיצויים ולהשבת המצב בדירה לקדמותו. בני הזוג תבעו את משרד עורכי הדין, מאחר שלא וידא מראש כי בניית התוספת מאושרת על ידי הדיירים. בית המשפט קבע כי לכל הפחות היה על עורך הדין להזהיר את בני הזוג כי בניית התוספת מותנית באישור שכניהם. בהתאם לכך נפסק כי מאחר שעורכי הדין לא הזהירו את בני הזוג, הם הפרו את חובת הזהירות כלפי הלקוחות, ועל כן  הם חוייבו לפצותם ב-200,000 ₪.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: