איך לתבוע קבלן

מאת: עו"ד אלי שמעוני

רכשתם דירה חדשה מקבלן, עסקה מאוד משמעותית, אולי המשמעותית ביותר שתבצעו במהלך חייכם ולדאבונכם כאשר קיבלתם את הדירה לרשותכם החלו להתגלות בה ליקויי בניה. ליקוי בניה הינו כל חריגה בבניה ממפרט הדירה המובטח ומתקנות ותקני הבניה הרשמיים בישראל. ההתמודדות שלכם עם מצב מסוג זה צריכה להתבצע בשני מישורים. האחד פנייה לקבלן, עדיף באמצעות עורך דין, בדרישה שיתקן את ליקוי הבניה. במידה והקבלן לא מתקן את הליקוי תוך זמן סביר תוכלו לבצע את התיקונים בעצמכם ולאחר מכן לתבוע מהקבלן את עלויות התיקון. המישור השני הוא הגשת תביעה לפיצויים כספיים על הנזק שנגרם לכם עקב ליקוי הבניה. בכל מקרה בו נתקלתם בליקויי בניה בדירה חדשה שרכשתם מקבלן, מומלץ ביותר לפנות לעורך דין המתמחה בתחום בכדי שיוכל לסייע לכם להביא לתיקון הליקוי במהירות האפשרית ולהשיג את הפיצויים המגיעים לכם על פי דין.

תביעת קבלן בגין ליקויי בניה בעילה נזיקית.

כאמור, תביעת הקבלן לפיצויים אינה קשורה לתיקון הליקוי, וגם כאשר הליקוי תוקן במהירות ולשביעות רצונכם, עדין תוכלו לתבוע תביעה נזיקית בנוגע לנזקים השונים שנגרמו לכם כתוצאה מהליקוי. אלו יכולים להיות נזקים כספיים, לדוגמא צורך במקום מגורים חלופי עד לביצוע התיקון, נזקים בגין עוגמת נפש וכיוצא בזה. עילות התביעה האפשריות הן מגוונות: רשלנות, הפרת חוזה, הפרת חובה חקוקה, ועוד. תביעה כנגד קבלן בגין נזקים שנגרמו כתוצאה מליקויי בניה הינה תביעה מורכבת המצריכה חוות דעת של מומחים בתחום, על כן יש לוודא כי עורך הדין המייצג אתכם הוא בעל ניסיון בתחום תביעות קבלנים.

איך לתבוע קבלן? דוגמאות לתביעה נגד קבלן.

בחודש מאי 2015 נדון בבית המשפט המחוזי מקרה בו הוגשה תביעה נגד קבלן בגין ליקויי בניה בדירה חדשה שנרכשה בעיר רחובות. התביעה הוגשה בגין עלות תיקון הליקויים בדירה שהקבלן סירב לתקן, אי הצמדת גג הבניין לדירה או לכל הפחות ייחודו לשימוש הדירה, אי רישום הדירה על שם הקונים, עלות הכשרת חריגות בניה בדירה שנעשו על ידי הקבלן ללא היתר בניה, עלות השהייה מחוץ לדירה בעת ביצוע התיקונים, אובדן ההנאה מהדירה, ירידת ערך הדירה מחמת ליקויים שאינם ברי תיקון, ירידת ערך משתיירת. הקונים זכו בתביעה ונפסק לטובתם סכום של כ- 350,000 ₪, כאשר 165,000 מתוכו מהווה את עלות תיקון הליקויים. (ע"א 37076-11-13 יעקב משעל ואח' נ' סגל צבי ואח').

בחודש מרץ 2015 דן בית המשפט בחדרה בתביעה בגין ליקויי בניה. התביעה הוגשה לאחר שבדירה התגלו ליקויים רבים. בין היתר הגג לא נאטם כראוי, התגלתה רטיבות ליד חלונות הסלון, תריסים לא הותקנו כראוי, חלק מהריצוף היה חסר או לא על פי התקן, בחלק מהקירות היו סדקים, לא כל הקירות סויידו, הריצוף במקלחת לא נאטם כראוי, הותקנו אריחים בצבע שונה ממה שהוזמן ועד כהנה וכהנה ליקויים בבניית הדירה. בגין תיקון הליקויים נפסקו לקונים פיצויים על סך של כ-60,000 ₪. בנוסף נפסק כי בגין נזקים שונים מהם סבלו הקונים עקב הליקויים כמו שכירת דירה חלופית ועוגמת נפש ישלם הקבלן לקונים פיצויים על סך של כ-50,000 ₪ (ת"א 12677-03-10 אריה זהר ואח' נ' יוסף בורץ ואח').

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: