הקפאת חשבונות בנק, חשבונות לקוחות זרים, סגירת חשבון בנק

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בעקבות חקיקה חדשה בארה"ב (FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act), על מנת לצמצם ההון השחור, הן במסגרת הלבנת הון (העלמת מס, או הון שמקורו בפעילות בלתי חוקית) והן במסגרת מניעת מימון ארגוני טרור, נדרשים הבנקים בישראל בפרט (ובעולם בכלל), לדווח על חשבונות בנק השייכים לתושבי חוץ. בעקבות חקיקה זו, החלו הבנקים לבצע הקפאת חשבונות בנק לחשבונות של לקוחות זרים, ולעיתים אף סגירת חשבון בנק.

הקפאת חשבונות בנק – אימוץ החקיקה.

חקיקה זו, שאומצה על ידי ישראל ומדינות רבות (במסגרת אמנות), מחשש מהשלטונות האמריקניים, יצרה מצב חדש ללקוחות רבים, המחזיקים כספים בבנקים בישראל, כתושבי חוץ, בו הם אינם יכולים להשתמש בכספים אלו ללא הצהרה על מקור הכסף. בנק ישראל הוציא טיוטת נוהל המחייבת את הבנקים, המסתמכת על הנחיות ארגון ה- OECD, לדרוש מלקוחותיהם הזרים, כאמור, להצהיר כי שולם מס כדין במדינה הרלוונטית על הכספים שבחשבונותיהם.

על אלו מסמכים נדרשים לקוחות הבנק, תושבי החוץ, לחתום?

לכן, כל לקוח בנק בישראל, שהוא תושב חוץ, נדרש להציג אסמכתאות על מקור הכסף בחשבון הבנק, וכן להצהיר כי על כספים אלו שילם מס כחוק במדינה בה הוא תושב (ללא קשר לאזרחות). בנוסף, נדרש הלקוח שהוא תושב חוץ, לחתום על טופס ויתור על הסודיות הבנקאית, כך שהבנקים בישראל יוכלו להעביר את המידע לרשויות בחו"ל. לקוחות המסרבים לחתום על מסמכים אלו, מסומנים כ"לקוחות בסיכון". חשבונם יוקפא עד לאחר שיספקו הסברים מתאימים למקור הכסף או להעברתו עפ"י ההנחיות בחוק.

אלו סוגי כספים/חשבונות תושבי חוץ מוקפאים?

בעקבות החוקים, האמנות והתקנות, הבנקים חשופים לתביעות וקנסות, כמו גם להליכים פליליים. על כן, חסימת החשבונות והקפאת הכספים לתושבי חוץ מתבצעת ללא אבחנה, עד אשר תתקבל הצהרה על מקור הכספים. לכן, ייתכן, כי גם כסף אשר נמצא בחשבון, השייך לתושב חוץ, כבר 20 שנים, ללא תנועות, יחשב כסיכון ויוקפא עד לקבלת המסמכים השונים. גם כספים כגון: כספי ירושה, מתנות, העברות לבני משפחה, תשלומי פנסיה, יתרות בבנק, פיקדונות ועוד… ידרשו במתן הסברים והצהרות כפי האמור לעיל.

בנקים שונים, נהלים שונים, הקפאת חשבונות בנק מטעמים שונים, הנחיות שונות.

בישראל, לבנקים השונים, נהלים שונים ליישום הנוהל האמור. הבנקים, המנסים להימנע מחבות כלשהי עקב פעולותיהם, גורמים ללקוחות רבים לסגור חשבונות ולהוציא היתרות בחשבון (בדרך כלל לאחר מאמץ). כאמור, הקפאת החשבון, גורמת נזק לבעלי החשבון, שאינם יכולים להשתמש בכספים אלו באופן שוטף, כך פתאום, ללא כל התראה מוקדמת (בדרך כלל).

העברת מידע בצורה אוטומטית על חשבונות של תושבים זרים מוקפאים.

עקב שיתוף הפעולה הרחב בין המדינות (ארה"ב, ישראל, האיחוד האירופי), נחתמו אמנות, המאפשרות העברת המידע בין המדינות, בצורה אוטומטית וללא כל דרישה מקדימה. לכן, מומלץ לטפל בחשבונות אלו ללא דיחוי.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, בשחרור הקפאת חשבונות בנק של תושבי חוץ, בייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: